Het begint bijna... - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Het begint bijna... - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Het begint bijna...

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

08 September 2017 | China, Shenzhen

6 september 2017.
Vandaag begonnen met een tripje naar het kantoor van Haida. Ik ben toe aan duidelijkheid en het lijkt mij beter om dat face to face te doen.
Peter is er niet, maar Jonathan wel. Aangezien hij degene is die de orders geeft, is hij wel degene die ik nodig heb. Jonathan geeft aan dat hij dingen doorgeeft zodra hij iets weet, maar nu ook nog niets weet. Volgende week dinsdag (12 september) moet het wel duidelijk zijn en waarschijnlijk begin ik dan met werken op vrijdag. Lekkere dag om te beginnen, kan ik even inkomen voor het weekend. Hij geeft wel aan dat ik in het Bao’an District zal komen werken. Futian zit al vol. Echter heeft het niet veel zin om te zoeken naar een appartement, want het Bao’an District is daar te groot voor en dan moet ik misschien nog steeds een uur reizen om naar mijn school te komen.
Salaris ga ik in ieder geval krijgen al is het de helft tot het moment dat ik ga beginnen met werken. Is toch een leuk bedrag waar ik wel van kan rondkomen tot die tijd.
De Medical Check is waarschijnlijk vrijdag, omdat er morgen nog een paar nieuwe docenten (vanuit China Plus) komen. Dit zijn Nederlanders, dus misschien maakt dit het misschien een stukje makkelijker.

Julia is ook binnengekomen en zij vertelt mij dat waarschijnlijk aankomend weekend de training gaat starten voor de nieuwe docenten. Hoe krijgen ze het voor elkaar. Eerst 1,5 week niets en als het dan weekend is en het ook iets makkelijker is om contact te hebben met het thuisfront, ben ik degene die aan het werk moet. Gelukkig is het tot 17.00uur, dus heb ik in ieder geval in mijn avond de tijd om mensen te spreken. Aan de andere kant houdt het mij wel weer 3 dagen van de straat. Johan Cruyff zou zeggen: “Ieder voordeel heb z’n nadeel.”
Van haar ook een digitaal boek gekregen om wat Chinees te studeren. Wel fijn, maar ook weer lastig om dat ik dan de klanken niet hoor. @Relinde, mocht je dit lezen. Jouw cursus werkt ook. Daar mis ik alleen weer het geschreven deel, omdat ik er inmiddels achter ben dat de klank echt niet hetzelfde wordt geschreven. Moet de juiste nog zien te vinden, maar het begin is er.

Aangezien mijn Yuan (RMB) er bijna doorheen zijn, moet ik wisselen, gelukkig kan dit bij mijn eigen bank en word ik niet afgezet met de omwisselkoers. Wel kost het ruim 20 minuten, want alles wordt dubbel gecheckt. Vandaar dat ze ook zo lang doen om papierwerk en dergelijke op orde te hebben.

Ook altijd leuk om de reacties van m’n blog terug te lezen. Jeroen, dank voor de tips. Ik ga eens kijken waar ik morgen naar toe ga.

7 september 2017.

Vanmorgen voor een 2e keer gaan hardlopen. Ook al is de temperatuur en dergelijk nog hetzelfde, voor mijn gevoel loop ik al makkelijker. Aan de tijd te zien is dit ook het geval, al is het wel korter dan de vorige keer. Daarna ontbijten en even op de site kijken die Jeroen mij had gegeven.
Laat ik naar het Shenzhen Museum gaan. Leuk om wat historie mee te krijgen van een stad waar ik het komende jaar zal bivakkeren. Daarnaast is het nog gratis ook, dus helemaal mooi meegenomen na de bezoekjes aan de Starbucks en Window of the World.

Bij de metro probeer ik een kaart te krijgen van het gehele stelsel. Die hebben ze niet, wordt uiteindelijk geholpen met een visitekaartje waar de het hele stelsel opstaat. Ondanks dat ik met lenzen toch zo’n 120% zie (volgens de Pearle) heb ik hierbij nog steeds een vergrootglas nodig. Enige is dat ik beetje zie welke lijn waar loopt. Gelukkig had ik al uitgezocht waar ik moest zijn.
Bijna 6RMB verder en een minuut of 45 stap ik uit bij het museum.

Is mooi en licht en heeft 3 verdiepingen.
Verschillende exposities.
Een over dieren, er staat een olifant en een giraffe in het ontvangstruimte. Die zijn te groot om in de expositiezalen te zetten. Verder is de Lion King er ook, tenminste ik zie een leeuw en een leeuwin en zelfs Pumba is er. Timon kan ik niet vinden, misschien was hij net even wat te eten zoeken. Doet mij direct denken aan Can You Feel The Love Tonight en het stukje “our trio is down to two” down to one zul je bedoelen. Het is en blijft een mooi nummer!

Verder een over Chinese architectuur uit de middeleeuwen ( die kennen ze hier niet trouwens). De tekeningen begrijp ik wel en zijn erg gespecificeerd. Zullen velen van ons nog moeite mee hebben. De tekst begrijp ik niets van, want ze hebben het er niet in het Engels bij gezet. Plaatjes kijken is ook leuk.

De expositie waar ik voor kwam is op de 3e verdieping. (2e was niet heel interessant). Is mooi om te zien hoe Shenzhen tot stand is gekomen en dat ze vanuit de bergen naar de zee zijn gekomen om daar een leven op te bouwen. Ook dat ze veel hebben gevochten voor hun bestaan ten opzichte van indringers. Er zijn nog plekken waar dit te zien is, dus die wil ik zeker nog een keer bezoeken.
Ik ga niet uitweiden over de gehele geschiedenis van Shenzhen, maar het is wel de stad van de innovatie. Sinds 2008 zijn ze de nationale pilot stad qua onafhankelijke innovatie. Dit houdt in dat ze veel dingen aan het ontwikkelen zijn op de gebieden van bio-industrie, nieuwe energie, internet, nieuwe materialen, culturele innovatie en een nieuwe generatie informatie technologie.
Als je weet wat hier gemaakt wordt, voor de elektronica kenners onder ons bv je Huawei, DJI.

Na het museum richting Cocopark gegaan. Dat is de plek voor de expats en zitten ook alle grote winkels. Geen zin om met de Metro te gaan, moet ik voor 3 haltes toch nog een keer overstappen, dus op de gele fiets. Ff de juiste richting op, maar 15 minuten later ben ik er. Onderweg Claudio (Italiaanse PE-teacher) berichtje gestuurd of hij zin heeft daar iets te drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn eerste biertje gedronken op een terras, geen Chinees biertje (dat doe ik de volgende keer) die hadden ze niet, maar een Carlsberg. Kom er achter dat ik misschien wel nog iets meer had moeten eten of een kleintje moeten bestellen en geen grote. Wist ik veel dat het direct een halve liter was. Dat stond er niet bij. Hij komt dus best aardig binnen.

Op de weg van de metro naar het hotel word ik aangesproken door een Chinees. Hij vraagt in redelijk goed Engels of ik hem wil helpen. Of ik in een video een product wil showen en wat uitleg hierover wil geven. Dat wil ik best doen, maar What’s in it for me? Hij wil me wel betalen. WeChat gegevens uitgewisseld en wel gezegd dat ik de komende dagen druk ben. Heb ik voor mijzelf ook nog even tijd om er over na te denken.

Bij het hotel doet mijn pas het niet meer in de lift. Die zorgt ervoor dat je op de juiste verdieping kan uitstappen. Ik weer terug naar de receptie. Pas geblokkeerd. Ik had mijn kamer met raam t/m vandaag betaald dus of ik nog even bij wilde betalen. Natuurlijk, weer wat Yuan lichter, maar dan heb ik wel buitenlicht /lucht .

Bijtijds slapen, want morgen gaat de wekker voor het eerst echt. Ik heb een medische keuring en moet om 9 uur klaar staan. Zaterdag dan eindelijk drie dagen training. Iedereen heeft weekend en Matthijs moet werken, ahum. Ach, vanaf dinsdag ben ik waarschijnlijk weer vrij, dus mag niet klagen.

8 september 2017

Eindelijk is het zover en gaat er wat gebeuren.
Vandaag vroeg wakker, dacht zelfs nog even om te gaan hardlopen. Toch maar niet gedaan en nog even rustig gelegen en op naar de medische keuring. Beneden in het hotel blijkt dat de 2 Nederlandse sportdocenten (Bas en Michel) ook in mijn hotel zitten. Maakt het wel een stuk gezelliger. Daarnaast ook nog een Rus, Art(em). Die komt een beetje chaotisch over, maar dan kan ook komen doordat hij geen koffie heeft gedronken. Verder een gezellig gast.

Wel het idee dat we heel Shenzhen door zijn gereisd met de Metro, maar we zijn er.
Formuliertje invullen en op naar de eerste Balie, daar wordt een kopie gemaakt van je paspoort en door naar Balie 2. Al je gegevens worden hier in het systeem gezet en ook je 2 pasfoto’s worden hier geconfisqueerd. Geen idee wat ze er mee willen, want ze maken ook een foto van je. Daarna door naar Balie 3. Mag ik even 470RMB afrekenen, dit krijg ik gelukkig wel weer terug als de uitslagen goed zijn.

Dan de check. Formuliertje inleveren bij kamer 1 voor het bloedprikken, krijg 2 buisjes mee en door naar een collega. Dit gaat nog met een rubber bandje om je arm, zoals vroeger de drugsverslaafden ook een ader zochten. Prikken doet ze goed met een naald aan een slangetje en dat gaat dan in een buisje. Klaar! Krijg nog wel een bakje op mijn formulier geplakt. Geen idee waar die voor is.
Op naar kamer 3, bij 2 was een wachtrij.
Hier wordt een soort hartfilmpje gemaakt. Krijg een klem om mijn been en op iedere arm ook een. Had het idee dat ik geëlektrocuteerd ging worden, maar was niet zo. Daarna nog iets van 5 of 6 zuignappen op mijn linkerborstkast en klaar is Kees (of Wang). Terug naar kamer 2, wordt iets van een oogtest gedaan. Of ik niet kleurenblind ben (88 &33 oplezen) en daarna naar het bord kijken voor de oogmeting, met mijn vinger wijs ik aan of het aan welke kan het open is. Haal toch 1.2 en 1.5 niet verkeerd zou ik zeggen.
Kamer 4 wordt er nog even naar mijn longen geluisterd en ook mijn bloeddruk wordt gemeten. Volgens mij geen afwijkingen. Wel is mijn hartslag wat hoger dan normaal.
Door naar kamer 5. Daar wordt een röntgenfoto gemaakt van mijn borstkast. Alleen mijn ketting moet af, horloge mag om blijven als ook het geld in mijn broekzak. Check.
Bij kamer 6 doen ze een echo van de buik en kijken ze ook even naar mijn nieren. Ook hier geen probleem. En denk dat ik klaar ben en vraag dat ook. Nee, meneer goed lezen. U moet ook nog een urinetest doen. Aahhh, daar is dat kleine bakje voor.
Dit doe je gewoon in de toilet. Zelf het bakje vullen en als je klaar bent, dan mag je het op een dienblad neerzetten. Apart, maar aangezien mijn sticker er op zit, zal dit wel goedkomen.
Formulier ingeleverd aan het einde en wachten op de anderen.

Met z’n allen geluncht en vervolgens ben ik vrij om te gaan, dus ga nog even naar Cocopark. Leuk winkelcentrum met veel bekende merken. Geen zin om iets te passen dus besluit maar terug te gaan naar het hotel. Bij de lift kom ik Mandy tegen. Daar gaat het niet zo goed mee, Peter geeft aan dat feedback van school niet zo goed is, maar school zegt weer van wel. Verder onduidelijkheid over appartement. Ze wil even wat drinken en vraag haar of ze behoefte heeft aan gezelschap. Samen op zoek naar een bar, alleen is die niet te vinden. Degene die we hadden gevonden was dicht. Uiteindelijk maar in een restaurant wat gedronken. Zij een halve liter bier en ik gewoon aan, naar wat achteraf blijkt, pruimensap. Helemaal goed, geen alcohol voor mij gezien die van gisteren niet zo goed gevallen was. In het restaurantje loopt een kleine kat rond. Heeft een dikke buik en blijkt zwanger. Ik geef haar wat aandacht en ze blijft maar kopjes geven. Had haar bijna meegenomen.

’s Avonds wat gaan eten met de 3 gasten van vanmorgen. Wat rond gelopen en uiteindelijk in een druk zaakje ingelopen en gewoon wat eten aangewezen. Gans gegeten en nog wat andere gezonde dingen. Gezellig met z’n vieren en nog lekker ook.

Morgen weer een stapje verder, 3 dagen training.

  • 08 September 2017 - 19:07

    Marlou:

    Lieve Matthijs,

    Wat fijn dat er wat schot in de zaak komt. En dat je contacten hebt kunnen leggen, joepie, t wordt nog gezellig in jou hotel. Ben heel benieuwd naar je eerste woorden Chinees.
    Suc6 met de training van t weekend.. en ik moet oom werken.. dus join the club..

    T ga je goed broer

  • 08 September 2017 - 19:27

    Rozemarijn:

    Hey broer,
    Leuk om je verhalen van de afgelopen dagen te lezen. Gelachen om je biertje. En je medische test. Wat een kamertjes, onderzoekjes en klaar is Wang..... hahahaha Wat is de noodzaak van de test? En wanneer krijg je de uitslag?
    Gezellig dat je wat meer contacten kunt leggen met landgenoten. Zitten zij in hetzelfde schuitje als jij of gaat het bij hun wat vlotter?
    Moet je voorlopig in het hotel blijven? Of wat is het idee van Jonathan?
    Duim heel hard voor je dat je snel ook echt aan het werk kan!
    'Fijn' dat je de komende dagen onder de pannen bent met een training. Ik hoop voor je dat het een leerzame is en niet 1tje waarbij je je weekendtijd beter had kunnen besteden ;-)
    Ik mijn eerste werkweek er weer opzitten..... Zijn een stel lieve draken, goede sfeer in de klas dus gaat wel goedkomen dit schooljaar. Wel weer even wennen, lig er elke avond om 21.00 in.
    Morgen lekker een dagje naar Leiden met Mies. Mama past op Sieme en Sophia. Zkr wel zin in!
    S6 en plezier met je training de komende dagen!
    En ik kijk nu alweer uit naar je volgende blog....

    Liefs en een dikke knuffel je zusje

  • 09 September 2017 - 14:49

    Judith:

    Hi Matthijs,

    het blijft nog steeds spannend zo te lezen, maar ondertussen houden ze je in ieder geval bezig. superleuk om zo met je avontuur mee te lezen! Succes en vooral veel plezier!

    groetjes Judith

  • 09 September 2017 - 21:45

    Anna-Marie :

    Wat schrijf je verhalend! Heerlijk om te lezen en soms wordt het hilarisch met al die kamertjes en medische handelingen. Ook al je dingen die je eet en drinkt, spannend wat je voorgeschoteld krijgt!
    Cultuur snuiven, heerlijk om te lezen!
    Merk aan je dat je het leuk gaat krijgen!
    Veel succes met je cursusweekend!
    Heel veel knuffels!

  • 10 September 2017 - 14:34

    Barbara:

    Hai Matthijs
    Je bent al heel wat belevenissen verder zo te lezen, leuk om met je mee te lezen. Hoop dat snel bekend wordt op welke school je zal gaan werken. Dan kan de huizenjacht gaan beginnen! Succes met de cursus, en probeer elk voordeel van het nadeel te blijven zien ;-)
    Groetjes Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 9232

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: