De vrije dagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu De vrije dagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

De vrije dagen

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

05 September 2017 | China, Shenzhen

2 september 2017

Zaterdag echt een dag om niets te doen. Lang geslapen terwijl ik eerst de intentie had om ’s ochtends vroeg een poging hardlopen wilde wagen. Echter was het al 28 graden buiten en was ik nog te moe.
Wel de airco maar aangezet om niet mijn bed uit te drijven. Uiteindelijk kwam ik rond 12.30 maar eens mijn bed uit en heb ik even met het thuisfront gebeld via WhatsApp. Leuk om mijn moeder even te spreken en ook even mijn emoties de vrije loop te laten. Dan is WhatsApp bellen wel makkelijk en zie je elkaar ook nog even.

Wat mij verder opvalt is dat alles gemaakt is voor de Chinees en die is niet zo groot. Om mijn haar te doen, moet ik bukken. Bovenkant spiegel is op 1.75m geplaatst, dus als ik mijn haar wil doen moet ik bukken. Ook de wasbak hangt laag. Ooit zoiets in Briaire, Frankrijk meegemaakt. Wat was het ook al weer Wouter? Onderkant z.. is bovenkant bak? Dat is dan een klein Chineesje geweest. Net als de douchekop, om mijn haren te wassen moet ik die eraf halen. Anders wordt het niets.
Ook de toestellen van de metro zijn niet voor mij gemaakt. Met 1.86m ben ik toch niet zo groot? Als ik wil instappen, moet ik gewoon bukken! Fietsen gaat misschien ook nog een probleem worden. Ze doen het goed hoor, overal staan van die fietsen die je kan pakken (moet je wel voor betalen).
Het bed is gelukkig wel lang genoeg en dat is het belangrijkste. De rest ga ik wel aan wennen.

Uiteindelijk besloten om een wandeling richting de zee te gaan maken en te kijken wat ik daar aan zou treffen. Vanaf het hotel is het niet zo ver lopen, maar een ontbijt/lunch gaat er ook wel in. Afgezien van de 2 bekertjes yoghurt die ik heb gegeten en een stuk fruit (Fanmugua) waarvan ik geen idee heb wat het is, maar wel lekker.

Tijdens de wandeling een supermarkt tegen gekomen (een soort van kleine Auchan). Begon een Chinese medewerkster uit zichzelf Engels te praten. De enige in de hele winkel. Daar maar wat eten ingeslagen en een paar blikjes cola om eventuele maagproblemen te voorkomen. Als het roest weg krijgt, dan ook wel eventuele andere bacteriën in mijn maag (als die er al zitten).
Ook direct avondeten voor 2 dagen en ontbijt voor morgen gescoord.

Had het even tussendoor geregend. Timing! De wandeling naar de zee vervolgt, vlakbij de zee aangekomen word ik tegenhouden door 2 Chinese politieagenten. Die vragen natuurlijk wat ik ga doen, dus Baidu maar weer gebruikt, vervolgens mag ik verder lopen, gelukkig. Denkend dat je strand tegenkomt, blijkt het een kade te zijn. Groot bord erbij wat er allemaal niet mag, bv zwemmen. Wel ligt het aan een mooi park met onder andere palmbomen.
Misschien nog een keer terug als het mooi weer is en niet mistig.

Op de weg terug een andere supermarkt tegen gekomen op 5 minuten lopen van het hotel. Zit daar gewoon midden in een warenhuis. Daar was ik wel een soort van attractie. Iedereen keek naar me. Een lange Europese man met een baardje… Tja, baardgroei hebben die Chinezen sowieso niet en als ze al een iets van baardgroei hebben zijn het niet meer dan 10 losse haren verspreidt over hun gezicht.
Wel nog bijna aangereden door een scooter. Die hoor je alleen aankomen als ze toeteren, maar rijden ook gewoon over de stoep. Alle scooters/brommers zijn elektrisch, echter als je ze zou zien dan zou denken van niet. Deze dingen reden bij ons 40 jaar geleden rond, maar helemaal omgebouwd. Ook veel auto’s zijn elektrisch, met merken die waar ik nog nooit van heb gehoord. Dit is goed voor de luchtkwaliteit.
Chapeau voor de Chinees! Kunnen we nog een puntje aan zuigen in Europa.


3 september 2017

Vandaag is Anna-Marie jarig. Ze wordt 65. Wel raar om er niet bij te zijn als je moeder haar verjaardag viert. Gelukkig heb ik wel met Marlou afgesproken dat we beeldbellen via WhatsApp als ze gaan Picknicken.
Vanmorgen uiteindelijk wel gaan hardlopen. Dat is pittig als het zo warm is en ook nog eens een hoge luchtvochtigheidsgraad. Uiteindelijk zo’n 5,3 km gelopen in 35 minuten. Valt mij niet eens tegen.
Ik had woensdag een kaart voor ma op de bus gedaan. Vond ze helemaal leuk en had het niet verwacht. De vraag is wel, wat ga ik doen vandaag.

Beetje geneusd in de omgeving en zie toevallig een Starbucks met daarbij een Walmart. Lijkt mij een goed plan om daar maar even naar toe te gaan. Plan was om één drankje bij de Starbucks te doen. Het zijn er uiteindelijk 3 geworden (2 verschillende soorten Ice Tea) waarbij die met grapefruit de lekkerste is. Ook nog even met Peter de Keijzer gebeld. Leuk om hem ook nog even te spreken en zo mijn eerste virtuele drankje gedaan. Er zullen er vast nog meer volgen de komende maanden.

Op naar de Walmart. Mooie winkel, met echt verse vis. Die “zwemmen” gewoon rond in bakken en kan je aanwijzen welke je wilt hebben. Dat wordt misschien iets voor later aangezien ik in het hotel niet kan koken. Verder hadden ze ook een buitenlandse hoek. Zowaar Kuddekoekjes in de schappen. Nooit gezien in Nederland, maar ik kijk ook niet bij deze afdeling.

Op de terugweg komt het weer eens met bakken uit de hemel, maar wil toch ook wel naar huis. Ik waag de gok en deze wordt beloond. Ben bijna geheel droog over gekomen, al guts het zweet wel overal…

Ha, Marlou belt in. Ff Ma verrassen op de picknick en Lang zal ze leven zingen. Daarnaast ook nog even de hele familie gezien. Leuk & fijn. Doet mij weer goed.

Omdat er Formule 1 is had ik het plan om naar een Sports Bar te gaan. 20.00uur begint de race, dus op tijd weg. Aan de andere kant ben ik ook wel moe en kan ik ook de hotelkamer blijven. Had iemand gezegd dat ik zou gaan dus moet ik! Vooruit met de geit. Een goed moment om eens zo’n fiets te proberen.
Bah, regent het weer. Toch maar met de Metro. Nee toch de fiets. Heel gedoe om dat voor elkaar te krijgen. Google Maps aan en fietsen maar. Een lekker stuk fietsen in het donker zonder licht (zit niet op de fiets), maar dat doen ze hier allemaal en je wordt niet aangehouden door de agent die hier ongeveer op iedere hoek staat. Na flink wat keer verkeerd fietsen ben ik er bijna. Hmm… een hek met agenten, zit ik hier wel goed. Zij hebben nog nooit van deze bar gehoord en ik zou hem bijna moeten kunnen zien. Blijk toch niet goed te zitten. Race is inmiddels halverwege, dus besluit ik maar om terug te fietsen. Ik als Chris Froome door de stad terug naar het hotel. Terug gaat best makkelijk al is het wel een andere weg dan heen. In het hotel een stream gezocht en nog net even gezien dat Hamilton de beker optilt!

Slapen is wel een dingetje. De eerste keer inslapen lukt vaak wel, maar als ik eenmaal wakker word, is het moeilijk om weer in slaap te komen. Toch nog wel last van mijn jetlag.

Weetje:
De gele fietsen (OFO) zijn gratis zolang je ze maar op slot zet op een juiste plaats. Je moet wel een account hebben met geld erop vooral je in de fout gaat. Dan kunnen ze geld afschrijven. Dat is dus fijn, gratis vervoer. Zoiets moeten ze in Nederland ook doen. Wij betalen voor de OV-fiets. Als er iets stuk is aan de fiets dan kan je dit ook gewoon doorgeven via de app. Met de App scan je de QR-code op de fiets, die zorgt ervoor dat het slot open gaat. Als je hem wegzet, doe je de fiets op slot en scan je weer met de App. Die sluit je rit af. Voor iedere rit krijg je ook weer punten, al kan je daar niet zoveel mee. Zal wel een keer een fotootje plaatsen oid.

4 september 2017

Vanmorgen bijtijds wakker. Direct even contact gezocht met Peter. Even vragen of hij nog iets van mij verwacht vandaag. Antwoord is nee, maar stelt wel voor dat ik mij richt op het eventueel geven van Engelse lessen. Hmmm, dat is niet waar ik voor ben gekomen. Direct maar wat info gevraagd aan Julia om te kijken of ze mij ergens mee kan helpen. Krijg direct een boek opgestuurd via WeChat
Julia vertelt mij wel dat er deze week 3 dagen training is vanaf woensdag. Dat is fijn, dan hoef ik alleen maar morgen nog een dag door te brengen zonder afspraken.

Het weer is bagger, dus leuk de stad gaan verkennen zit er vandaag niet in. Maar om nu de hele dag op een hotelkamer te zitten waar je niet eens normaal op een laptop kan werken is ook niets. Ik ga rond 12.30 lopen en zie wel of ik een plek kan vinden om te kunnen werken. Na een half uur door de (miezer)regen toch weer aanbeland bij de Starbucks. Straks toch maar een paraplu kopen, die kan ik hier goed gebruiken. Weer een Iced Shaken Honey Ruby Grapefruit Black Tea kopen, maar nu de grootste, want dan kan ik er voorlopig mee vooruit. Hier maar het boek gaan lezen wat ik van Julia heb ontvangen. Ook WeChat maar even op mijn laptop gezet. Is ook wel makkelijk en als ik dan bestanden ontvang kan ik ze daar makkelijker opslaan.

Julia stuurt later dat er vanuit de organisatie dingen zijn veranderd. Training wordt verplaatst naar volgende week, omdat de groep te klein is en er nog anderen aankomen deze week. Wat ga ik nu deze week weer doen. Toch Peter maar even gevraagd. Die heeft geen idee, over de medische check zegt hij ook niet veel meer dan dat dit nog afwachten is. Dit schiet allemaal niet op.
Rond 18.00uur zoekt Aixia (ChinaPlus) contact via WeChat en vraagt hoe het er voor staat. Hele verhaal gedaan en zij gaat er voor mij achteraan. Ik ben als PE teacher gekomen en niet om Engelse les te geven. Morgen hoor ik weer meer van haar.
Inmiddels is het donker geworden, ja de schemer begint hier rond 18.15, tijd om avond eten te gaan scoren en een plan te maken voor vanavond.

Bij de Walmart maar avond eten gehaald en op zoek naar een paraplu.
Helaas dat laatste niet kunnen vinden, dus dan maar zonder terug naar het hotel.
Buiten blijkt het weer met bakken uit de hemel te komen, grrr…
Dan maar eens kijken of ik via zo’n brommertje thuis kan komen.
Ik kan nog wel aangeven waar ik naar toe wil, maar echt meewerken willen ze niet. Via mijn vertaal app, kom ik er achter dat het om 10 blokken gaat. Kennelijk te ver.
Dan maar een andere manier zien te vinden. Misschien is hier ook een metrostation.
Jawel , binnen 2 haltes ben ik terug.

Uiteindelijk nog een bericht van Aixia. Vanaf 12 september zou ik toch echt wel moeten gaan werken. Daarnaast is het de bedoeling dat ik ook al wat salaris ga krijgen om dat ik er niets aan kan doen dat het Education Center ineens iets anders wil. Allemaal wel balen, want zolang ik geen school heb, heeft het zoeken naar een eigen appartement ook geen zin.

’s Avonds maar begonnen met een film te downloaden. Had een tip gekregen om voor The Kingsman te gaan. Helaas duurt het erg lang dus haal ik hem maar binnen voor morgen.

5 september 2017

Ook vandaag hoef ik niets te verwachten van Haida.
Het is warm, maar ik koop voor de zekerheid maar een paraplu bij de supermarkt. Zelf maar een plan gemaakt. Laat ik the Window of the World maar bezoeken. Dit is Madurodam, maar dan van de hele wereld. Kost 200RMB, maar dan mag ik wel naar binnen. Morgen maar even kijken of ik mijn laatste euro’s kan wisselen, want langer dan 3 dagen houd ik het niet meer vol met mijn huidige RMB.

Window of the World is mooi! Heb ik toch even snel een groot deel van de wereld gezien. Egypte, Rusland (zijn ze fan van, want ik heb er een hoop van gezien. Kremlin ontbreekt dan wel weer) en Londen & Parijs. Nederland komt ook langs, laat ik daar maar even lunchen dan. Eet ik toch nog een keer thuis :-) en er is een Afrikaanse afdeling. Verder een regenwoudshow meegemaakt. Laten ze zien hoe het er daar te keer kan gaan met overstromingen ed. Niet heel spectaculair, maar alle Chinezen rennen van hun bankje om het dichterbij te gaan bekijken. Met een grote lach op mijn gezicht vanwege dat laatste tafereel loop ik weg als het is afgelopen. Gekke Chinezen. Amerika komt ook aan bod en kan daar ook een show bijwonen. Hier ga je in een één of ander attractie en wordt je rondgevlogen over de States. Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar nog niet de tijd genomen om deze terug te kijken. Als ik buiten kom lijkt het net alsof ik weer een regenwoudshow cadeau krijg. Het komt weer met bakken uit de hemel. Is mijn paraplu toch weer ergens goed voor. Toch vanaf mijn tenen tot aan mijn knieën doorweekt. Zo groot is mijn paraplu toch ook weer niet. Blijkt dat ik toch wel bijna bij het einde ben dus terug naar hotel. Droge kleren kan ik wel waarderen. Na de metrotrip kom ik weer buiten met een stralend zonnetje. Rare Chinezen, maar ook raar weer.

In hotel maar gevraagd of er een wasmachine is. Onderbroeken zijn bijna op, dus het is hard nodig. Die is op dezelfde verdieping als mijn kamer, dus dat is fijn. Dan alle was maar verzamelen en in de wasmachine stoppen. Hmmm…. Alleen maar in het Chinees en niet eens iets van graden op het toestel. Uiteindelijk iemand gevraagd om te helpen. Marlou nog bedankt voor het wasmiddel en het kleurendoekje! Op hangen van de was in de hotelkamer is een hele klus, alle plekjes gebruikt die ik maar kon vinden dus ook voor de airco hangen 4 shirts.

’s Avonds maar The Kingsman kijken. Inderdaad een hele leuke film en even lekker kunnen lachen! Voor iedereen die van humor en actie houdt: AANRADER. Oja, binnenkort komt deel 2 in de bioscoop.

Morgen Haida maar weer eens lastig vallen, als ze zeggen dat ik volgende week zou moeten beginnen is een school toch wel handig.

  • 05 September 2017 - 19:26

    Marlou:

    Lieve broer,

    Wat een ingeving was, kwam dus nu goed van pas, lang leve de was tabs!

    Vind het wel een gedoe voor jou hoor, dat alles dus NIET geregeld is. Niet leuk, vooral omdat alles voor jounieuw is en dat juist structuur en een.eigen plekje dan wel erg fijn is en van belang.
    Hopelijk snel echt heel snel goed nieuws.
    En blijkbaar straks nog een paar mede docenten. Misschien heb je daar wat aan.
    Denken veel aan je. Sterkte met de dagen door komen en je jetlag. Slaaplekket en een.hele fijne woensdag

    Dag lieve Matthijs, dikke kus Zus

  • 05 September 2017 - 22:36

    Anna-Marie:

    Ha Thijssio!

    Hihii en zelfs een kleurdoekje erbij. Wat een pracht was heb je hangen, lijkt wel een wasserette :)

    Wat was het prachtig om jou ook te horen zingen tijdens de picknick! Zo leuk! Zo'n verrassing dat jij er ineens bij was!

    Die rare chinezen maken er echt een sooitje van! Een beetje sambal-bij, ms helpt het om wat te regelen! Ja en blijf een sportdocent, dat is jouw ding!

    Je reisverslag is heerlijk om te lezen. Je vertelt echt een hele andere cultuur en jouw avonturen daarmee. Om de pluk shag (10 haren) aan hun kin moest ik echt lachen!

    Ik stuur je veel support en liefde! Dag lieverd, houd je haaks in deze regenachtige tijden in China! De zon schijnt steeds weer! Ook in jouw hartje!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 9246

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: