De Vlucht en eerste dagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu De Vlucht en eerste dagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

De Vlucht en eerste dagen

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

01 September 2017 | China, Shenzhen

Woensdag 30 augustus is het eindelijk zover. De trip naar China gaat beginnen. Een hele delegatie die mij op Schiphol komt uitzwaaien.
Eerst nog even met z'n allen koffie (ik thee) drinken voordat ik ga inchecken.
Na het inchecken afscheid nemen van Marlou, Rozemarijn, Anna-Marie, Louis, Thomas, Annemieke, Maaike, Veerle, Sophia en Sieme. Waarom was ik de enige die het niet droog kon houden???

Door de douane was ik zo heen, direct naar de gate (E2) om daar te ontspannen en nog wat mensen geappt en gesproken.

Het vliegtuig in richting Beijing, wat een hoop Chinezen zeg! Had een stoel bij het gangpad gereserveerd zodat ik mijn benen iets meer kon strekken, maar had al aardig wat beenruimte. Eten aan boord was ook goed te doen. Zowel als diner als ontbijt, kreeg ik rijst met groente en vlees. Kon ik alvast maar wennen, dachten ze.
Vlucht zelf goed gegaan, al heb ik niet veel geslapen. Denk overall een uurtje of 2 in verschillende powernaps. Een achtbaan is heftiger!
Wel een half uur later geland en met een overstaptijd van 1.55uur is dat best wat. Inmiddels is het in China 6 uur geweest en in Nederland net middernacht.

Op Beijing Airport snel (40 minuten) door de douane! Vervolgens moet ik mijn koffers ophalen en weer opnieuw inchecken. Bleek gelukkig iemand op mij te wachten om mij te helpen. Racen over de luchthaven met mijn koffers op een karretje achter een Chinees aan. Inchecken en verder racen. Vervolgens weer door de douane. Shit, water in mijn bidon. Die moet leeg.

Bij de gate aangekomen, blijkt dat ze 15 minuten voor vertrek nog niet eens zijn begonnen met boarden. Waarom dan dat racen?
In vliegtuig een Engelse versie van een Chinese krant gehad. Toch leuk om te hebben. Ook hier kreeg ik weer wat te eten.
1x raden...
Rijst met groente en vlees. Daarnaast ook nog een broodje en yoghurt en 2 zakjes waarvan ik niet weet wat er in zit. Kan nog geen Chinees lezen, wel meegenomen, dus je gaat vast nog een keer horen wat de inhoud was.
Ook tijdens deze vlucht is de landing het meest heftigste. iets meer hobbels in het asfalt, maar nog steeds geen vergelijking met een achtbaan.

Koffers ophalen en dacht te zien dat een van mijn koffers open was geweest, omdat een slotje anders vastzat dan wat ikzelf had gedaan. (to be continued).

Ik word opgehaald van het vliegveld door Jonathan. Jonathan blijkt Peter te wezen en dit is zijn Engelse naam. Wel sta ik al 20 minuten te wachten voordat hij mij ziet. Chinees kwartiertje zullen we maar zeggen.
Hulp de Metro in en op naar het hotel. Dit is een soort kast met een badkamer en bed (geen raam) en moet ik de komende week doorbrengen. Daar gaan we dus iets aan doen, zelfs de criminelen in Nederland hebben het beter dan wat ik nu heb.

Na even opgefrist door naar het kantoor van de organisatie (HAIDA).
Even wat dingen regelen voor mijn werkvisum. Echter door een nieuw paspoort komt mijn nummer niet overeen met het nummer op de werkvergunning. Dus een nieuwe moet worden aangevraagd. Gaat weer even duren.
Wel gelukkig een bankrekeningnummer en een Chinees telefoonabonnement kunnen afsluiten (6gb voor 50rmb = ongeveer 6,5euro per maand). Simkaart in mijn telefoon geprobeerd. die past => shit, wat is mijn pincode. Door de vermoeidheid en honger was ik deze helemaal vergeten, ik proberen te herinneren en invoeren, maar dat lukte maar niet. Gelukkig heb ik 30 pogingen voordat automatisch mijn telefoon wordt gereset naar de fabrieksinstellingen en ik alles kwijt ben wat er op mijn telefoon staat. Misschien pas deze wel in mijn reserve telefoon.

Terug in de hotelkast zoeken in mijn koffers. Nergens te vinden!
Ahhhh, daarom is een van mijn koffers open geweest. Welcome to China!
First Nerve breakdown. Even contact via mijn laptop met thuisfront helpt en zij helpen mij. Uiteindelijk na wat rust en het kopen van een nieuwe telefoon voor 75 euro (ja gewoon met euro's betaald, wel eerst 25 euro eraf weten te praten) schoot de pincode weer binnen.

Weer volledig bereikbaar en blijkt dat ik maar 1 telefoon nodig heb. Kan Whatsappen met via mijn Nederlandse telefoonnummer en voor de rest mijn Chinese simkaart gebruiken. Wel zo makkelijk. Chinezen communiceren met WeChat. (kan ik ook mee betalen).

Slapen in de hotelkast is geen probleem aangezien het donker is, werd de volgende ochtend wakker (1 september) van de wekker die ik had gezet. Het voelde echter niet als ochtend. (hoe zou dat nu komen, oja geen daglicht).
Ergens wat ontbijt zien te scoren, wat dat krijg ik niet bij het hotel.
Hele kunst om iets gezonds als ontbijt zien te krijgen.
Dat is gelukt, dus door naar kantoor van organisatie met de Metro om documenten te geven. Ook mijn contract moet opnieuw worden ondertekend. Salaris was aangepast en dat wist ik. Echter was het minder dan wat China Plus (Nederlandse bemiddelingsbureau) had gezegd wat het zou zijn.
Tja, daar moet ik iets van gaan zeggen, maar kan dat makkelijk binnen de Chinese cultuur? Jonathan (ja die bestaat ook gewoon) maar even gevraagd of ik hem apart kan spreken. Bleek geen probleem te zijn, dus krijg ik toch 1000rmb meer dan wat er eerst in het contract stond, maar waar ik wel op had gerekend. Is toch weer zo'n 128euro extra :-)
Daarna daar nog gezeten. Blijkt uiteindelijk dat ze mij niet meer nodig hadden dus nog wel even met iemand gaan lunchen en toen mijn eigen weg gezocht.

Terug naar het hotel en kijken of ik toch van kamer kan wisselen. Dit kon gisteravond niet geregeld worden. Nu stond er een ander. Gelukkig bestaat er een app (BAIDU) waar ik in het Engels iets kan typen/inspreken en dan wordt het vertaald naar het Chinees en andersom.
Uiteindelijk moet ik voor 6 dagen 180Rrmb betalen, dat is €3,86 per dag en dan heb ik een raam in mijn kamer.

's avonds nog iets gaan eten met Mandy (from the USA), maar best lastig om ergens te gaan eten terwijl je geen idee hebt wat je gaat eten omdat je niet weet wat er staat. Uiteindelijk een tentje gevonden waar je zelf kan pakken wat je wil eten en dan koken zij het voor je in een bouillon.
Was goed te eten en zat ook vol.
Daarna terug naar de hotelkamer tegen een uur of 21.30 Chinese tijd. Bij jullie is het dan 15.30. Dan verder relaxen al krijgt Matthijs 's avonds meer energie dan in het begin van de dag. Slapen wordt dus lastig.
uiteindelijk om rond een uur of 1 in slaap gevallen.


Verder een indruk van het weer:
Het is tussen de 32 en 36 graden. gevoelstemperatuur ligt zo'n 8-10 graden hoger. Verder is de luchtvochtigheidsgraad erg hoog.
Tot nu toe iedere dag 's avonds een flinke onweersbui (30 - 45 minuten gehad). Dat zorgt er helaas niet voor dat het afkoelt. Om te slapen heb je wel een airco nodig.
Veel Chinese dames lopen met een paraplu boven hun hoofd. Bang om bruin te worden van de zon.


  • 02 September 2017 - 22:16

    Marlou:

    Ha lieve Broer!
    Pffff dat afscheid, was voor mij 1000x slikken om maar niet te gaan brullen. Vond het moeilijk. En was daarna best een beetje van slag. Veerle vroeg aan mij waarom ik jou miste... omdat ik Matthijs heel lief vind. Veerle: ik ook mama, kom dan gaan we Matthijs plat knuffelen. Dus bij deze lieve Thijs... een platmesdrukkusknuffel!
    Fijn om te lezen hoe je eerste dagen zijn verlopen. Hoop dat er snel duidelijkheid komt over hoe en wat. Zodat je ook je structuur daar kan opbouwen.
    Merk dat ik vaak op mijn foon kijk om te zien of er al wat nieuws.uit China is. Of dat ik als ik op de klok kijk door reken hoe laat het bij jou us. Je vent momenteel veel.al het gespreksonderwerp van ons gezin.
    Lofjoe broertje... het ga je goed daar in het warme Chenzhen..
    Kus, zus

  • 02 September 2017 - 23:09

    Senzi & Nout:

    Hey Matthijs!
    Leuk geschreven en geweldig om te lezen :-)
    Veel succes daar in china. Blijf schrijven hoor! Vinden wij leuk.

  • 03 September 2017 - 14:10

    Annemieke En Pa:

    Lieve Matthijs, goed dat je deze site hebt gemaakt, kunnen we je fijn volgen in je wel en wee. Ook wij hadden er moeite mee om afscheid te nemen van je en je was echt niet de enige die tranen in de ogen had. We vinden het heel sterk van je dat je deze beslissing hebt genomen en staan volledig achter. We wensen je natuurlijk veel succes en sterkte in het grote verre China. Veel inspiratie voor het nieuwe boek die je nu gaat openen. Natuurlijk missen we je, maar wetende dat heel ver weg bent maar ook heel dichtbij. Heel veel liefs en dikke pakkerds van ons uit het mooie Grave.

  • 03 September 2017 - 16:27

    Rozemarijn:

    Hey broer, heb je eindelijk met hulp van zus gevonden. Die met hoofdletters werkte niet.....
    Zo leuk om al je reisverhalen en belevenissen op deze manier te kunnen volgen. Is t net alsof we er een beetje bij zijn en jij niet in je eentje (eigenlijk veel te ver weg) in China zit.
    Dikke knuffels lofjoe je zus(je)

  • 03 September 2017 - 18:08

    Johan:

    Ha Matthijs, wat leuk om te lezen hoe het jou vergaat. Wat een bijzondere indrukken....nu al. Jouw vrienden en familie zullen jou zeker missen, maar het oo deze wijze meekijken in jouw reis en bezigheden zal hen ook helpen. Thankx en suc6 daar kerel. Groet, Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 9229

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: