Film en Interview - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Film en Interview - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Film en Interview

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

17 September 2017 | China, Shenzhen

15 september 2017
Vandaag heb ik een afspraak met mijn Chinese vrienden die een filmpje willen maken. Ik ben gisteren aan het einde van de dag al even langs geweest om even kennis te maken met iedereen en ook te checken of het niet fake is. Gisteren was leuk en ze waren allemaal erg aardig. Ze doen een poging om Engels te spreken, maar dat is voor sommigen best lastig.
Vandaag om 10.30 afgesproken om het filmpje te maken. Ze hebben geen camera of iets dergelijks, maar gebruiken hun telefoon om het filmpje te maken.
Samen ook nog even gekeken waar het kan worden opgenomen. Gaat dus echt op z’n Chinees. Alles op het laatste moment :-). In het gebouw is een mooi terras, maar hier niet een geschikte plek gevonden. Uiteindelijk wordt het de bank met een tafeltje ervoor. Telefoon wordt op een stoel en wat dozen gezet, zodat deze niet hoeft worden vastgehouden.

In overleg met hen besluiten we om de tekst in zessen op te knippen en het in stukjes op te nemen.
Ik weet dat ik niet een gehele tekst in een paar uur uit mijn hoofd kan leren in het Engels en dan ook nog eens zonder fouten te zeggen. Ook printen we het uit en wordt het net boven de telefoon gehouden zodat het een soort autocue is. Ze verbazen zich dat ik het kan lezen van die afstand. Het is in grootte 20. Wat mij betreft was 14 ook goed geweest. Komt het omdat mijn ogen normaal zijn en geen spleetogen? Laten we het er maar op houden dat ik gewoon heel scherp zie.
Het eerste stukje staat er na 4x proberen op. De 2e moeten we even wachten, want er komt net iets van een ambulance of zoiets voorbij. Als ik niet had gezegd dat ze moesten wachten, dan hadden ze het gewoon opgenomen. Uiteindelijk zijn we in een half uur klaar met opnemen, maar ben ik er bijna 2 uur geweest. Ze zijn erg blij en kletsen nog even. Vragen ook of ik het leuk vind om een keer met hen iets te gaan drinken. Verder zeggen ze nogmaals dat ze willen helpen met zoeken naar een appartement. Uit zichzelf betalen ze iets meer dan we in eerste instantie hadden afgesproken. Van het geld wat ik krijg, kan ik toch weer 2 dagen leven hier.

’s Middags besluit ik om iets voor mijzelf te gaan doen. Ik wil even de natuur in en zie op google maps dat er een natuurreservaat in de buurt is. Daar ga ik dus naar toe. 3 haltes met de metro en dan nog een stukje fietsen. Het eerste deel is makkelijk. Het 2e toch een stuk lastiger. Is hier aardig heuvelachtig en op een te kleine fiets zonder versnellingen in de hitte is het behoorlijk pittig.
Ik fiets eigenlijk langs allerlei kleine afgesloten wijken. Elke keer als ik denk, hier moet ik naar rechts, is er weer een wijkje waar ik niet in mag. Hmmmm, dat gaat hem denk ik niet worden.

Gelukkig heb ik gezien dat er in de buurt nog een park is waar ik naar toe kan. 15 minuten later ben ik er. Is een mooi park, strak aangelegd, je mag alleen niet op het gras komen. Even met Paps gebeld. Fijn om even zijn stem te horen en dat hij wakker was om 9uur in Nederland.

Echter is er ook nog een middenstuk in het park, maar weet niet direct hoe ik daar moet komen. Dus maar gaan lopen. Op een gegeven moment kan ik omhoog. Dat is een flinke trap, maar moet wel lukken denk ik. Uiteindelijk ben ik zeker 20 minuten aan het traplopen. Naast de trap staan er allerlei struiken en bomen en af en toe een glimp van het uitzicht. Dat is mooi ook al hangt er een mist van de luchtvochtigheid. Helemaal boven gekomen hebt ik het nodige vocht er weer uitgezweet. Uitzicht is mooi en sta bijna op dezelfde hoogte als de wolkenkrabbers in Shenzhen. Daarna weer een ander pad naar beneden. Dat is toch makkelijker.
Beneden weer een fiets gescoord en terug naar het hotel om af te koelen en droge kleren aan te trekken.

’s Avonds nog even met de Nederlandse jongens wat gegeten en bijtijds naar bed om morgen mijn gesprek te hebben.

16 september 2017

Zaterdag bijtijds wakker, maar niet top genoeg om te gaan hardlopen. Ik doe maar rustig aan en daarna naar de school waar het gesprek is. Dat is 1 minuut lopen vanaf het hotel.
Daar zitten al anderen te wachten voor hun gesprek.
Gesprek zelf ging goed zaten 4 mensen op een rij en er was ook nog een gymdocent aanwezig in een hoekje. Er was 15 minuten voor gepland, Matthijs stond al na 10 minuten weer buiten. Alleen de man stelde vragen en de rest zat er maar een beetje bij en te schrijven. Ze vroegen hoe lang ik al in China was en hoe lang ik van plan was te blijven. Gewoon eerlijk verteld dat ik een jaar blijf en dan weer terug naar Nederland. Ik kan jullie niet te lang missen. Daarnaast welke sporten ik zou kunnen geven en welk niveau qua school ik wil. Graag Middle School of High School en basketball / football gaat wel lukken. Andere ook wel, maar dat is lastiger. Verder even over Johan Cruyff gesproken en dat ik aan zijn Institute heb gestudeerd. Hij kende Johan wel en was fan van Man Utd en somde Van Nistelrooij en vd Sar op. Een goed gesprek en nu wachten op de bekendmaking van de school.

Mijn Chinese film vrienden berichten mij dat ze het filmpje klaar hebben en willen het toesturen via WeChat. Helaas gaat het niet omdat het groter dan 25mb is en dan werkt het niet. Gezegd dat het ook via WeTransfer kan. Hij proberen, dat ging ruim 3 uur duren…
Uiteindelijk maar even een USB-stick gehaald en naar hen toegelopen.
Daar nog even geholpen met checken van de ondertiteling en het filmpje bekeken. Grappig om mijzelf te zien, maar vind het zelf geen topfilmpje.

’s Middags met een grote groep docenten gegeten. Hot –pot. Je krijgt zelf een potje met heet water en kan je kiezen uit een bouillon. Ik neem de pittige en die is niet pittig. Verder kan je zelf een soort sausje maken waar je je eten in kan dopen nadat het gekookt is in je pannetje. Al het eten staat op een lopende band die een rondje maakt. Wat je in je pan wil stoppen, kan je eraf pakken. Je stokjes moet je bewaren en die reken je af aan het einde. Soort Pinchos idee uit Spanje. Ook een sojadrankje genomen als drinken. Dat was eens en nooit meer, bah dat is vies.

Na het eten lekker gerelaxed op mijn hotelkamer. Paar afleveringen Suits gekeken en na een advies gekregen te hebben, dank Stacey, weer verder gegaan met GoT.

’s Avonds met ons groepje afgesproken om op straat te eten. In de straat naast het hotel wordt veel gebarbecued. Je kan dan uit de koeling pakken wat je wilt eten en dan wordt het voor je klaargemaakt. Erg lekker! Daarna de stad in met een 3 anderen om daar Claudio en 2 vrienden van hem te ontmoeten. Op naar een feestje. Moeten 120RMB betalen en dan mogen we onbeperkt drinken de hele avond. Nog 10RMB pp er afgekregen omdat we met 7 zijn. Gezellig gedanst en uiteindelijk was onze groep nog als enige over. Om 3 uur maar vertrokken en een taxi naar het hotel gepakt met z’n vieren.

  • 19 September 2017 - 19:54

    Marlou:

    Ha Matthijs,
    Fijn te lezen dat je je draai aan t vinden bent!
    Hier in NL is de herfst begonnen. Het ruikt heerlijk buiten. Zuurstof genoeg. Ik houd er van..
    Zeer drukke week voor ons gezin, Jeroen in Duitsland, ik kledingbeurs en extra werken.
    Denk aan je. Kus, zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 9251

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: