Achterin de politiewagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Achterin de politiewagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Achterin de politiewagen

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

23 November 2017 | China, Shenzhen

13 november.
Het weer is een beetje omgeslagen. Het regent al sinds gisteren en dus gaan alle sportlessen niet door. De Engelse lessen blijven wel gewoon staan. Deze week heb ik Grade 6. Dat vind ik de leukste klassen omdat ze net iets meer mogelijkheden hebben.
Ik heb een les staan en die loopt goed. De kinderen zijn enthousiast.
’s Middags een rustige middag, maar vermaak mij wel.

’s Avonds met Elena afgesproken om te gaan hardlopen. Ze zegt dat haar enkel weer goed is, maar daar blijkt tijdens het lopen vrij weinig van. Uiteindelijk besluiten we, na enige druk vanuit mij, om gewoon te gaan lopen. We lopen we 2 rondjes. Vrijdag kan ze niet, omdat ze vrienden over krijgt, maar dat lijkt mij ook niet verstandig.

14 november.
Het weer is nog steeds niet geweldig, dus ook vandaag geen sportlessen. Daarnaast begint vandaag de 23ste Bao’an District Track and Field sports meeting. Hier hebben een aantal leerlingen van mijn school maanden voor geoefend. Ik ga ’s middags met mijn collega sportdocenten naar de openingsceremonie. Geweldige ervaring. Kosten nog moeite worden gespaard en het is een soort Olympische Spelen in het klein.

15 november
Na de Engelse lessen in de ochtend op naar de wekelijkse meeting.
Voor vandaag moesten wij ons inschrijven voor een Tea Party. Dit doet mij eerder denken aan van die Amerikaanse toestanden om geld te verzamelen, maar het gaat toch echt gewoon om thee drinken. Ik heb mij opgegeven voor Long Stout Tea. Ik kom met een groepje bijtijds aan en daarom mogen we nog eerst ‘gratis’ thee drinken in de winkeltjes rondom. Bij de eerste krijgen we gewoon thee. Als we bij de tweede winkel aankomen, staan er ook allemaal klankschalen ed. Leuk om dat zelf ook even te doen. Daarna natuurlijk ook ‘gewoon’ thee drinken. Krijgen uitleg over de thee, in Chinees, maar we begrijpen gedeeltelijk wel wat ze bedoelt. Ze probeert er af en toe een Engels woord in te stoppen. Ze vertelt dat er 6 soorten thee zijn. Black Tea, Dark Tea, Yellow Tea, White Tea, Red Tea and Green Tea. Ze ruiken inderdaad ook verschillend.
Na deze les gaat de daadwerkelijke bijeenkomst beginnen.
Daar krijgen we weer dezelfde uitleg en er worden allerlei verschillende ceremonies gehouden. Ook de Long Stout ceremonie. Daarna is het opsplitsen. En worden we verdeeld over 5 groepen van 12. De Long Stout is een theepot met een lange schenktuit. Gemiddeld een meter lang. Dit komt voort uit dat er vroeger theehuisjes langs het water stonden, maar dat de mensen op de boot geen tijd hadden om van boord te gaan. Door een lange schenktuit op de theepot te zetten konden de obers vanaf de kant thee in de kopjes schenken.
De dame die de workshop geeft slooft zich goed uit. Is ook erg flexibel. Daarna mogen wij het ook proberen. Ze gaat van makkelijk naar moeilijk. Ik begin makkelijk, maar heb daarna ook nog moeilijke varianten mogen uitproberen. Ik weet inmiddels dat ik niet meer zo flexibel ben. Achteroverleunend proberen water in een kopje te schenken... Haha... dat is gewoon God zege de greep dat het in het kopje komt. Volgens de dame had ik net als velen met mij bij andere vormen zojuist een nieuwe variant uitgevonden. En ja, er is bewijs door middel van foto’s en video. Daarna nog thee gedronken. De man vertelt dat het 20 jaar oude thee is.
Wat mij eigenlijk vooral opvalt van alle thee van vandaag is dat deze niet bitter is. Dat heeft met de thee te maken, maar ook met het water(temperatuur) waarmee het wordt gemaakt.

Na de thee tijd voor onze eigen gebruikelijke ceremonie. Gezellig wat drinken en eten. Dit keer gewoon op een pleintje voor de Walmart gezeten.

16 november.
Vandaag nog steeds geen sportlessen. Doordat ik niet zoveel te doen heb, ga ik maar het internet op om een kaartje voor de Australian Open te bemachtigen. Dit is best makkelijk. Ik vind een kaartje voor de Rod Laver Arena op 24 januari. De avondsessie lijkt mij leuker dan de dagsessie. Lang Leve de creditcard!
Daarna op zoek naar een vliegticket. Deze wil ik met mijn Chineze geld betalen. Dat moet toch een keer uitgegeven worden. Het lukt mij om een ticket te vinden via AirAsia en doorloop het gehele proces. Echter op het moment dat ik wil betalen, geeft de site aan dat ik niet met WeChat kan betalen omdat ik buitenlander ben en dat wordt niet goedgekeurd door de App. Grrr.
Dan morgen maar een collega om hulp vragen.

’s Middags mijn paspoort opgehaald en daar zit mijn verblijfsvergunning in. Yeah. Nu op naar het politiebureau om mij te registreren. Ze hebben hier niet een gemeentehuis oid.
Ik weet er een te zitten bij mij in de buurt en daar ga ik dan ook naar toe. Daar vertel ik wat ik kom doen met wat vertalen en gebrekkig Engels aan hun kant.
Op een gegeven moment mag ik mee met een man, die mij Matt noemt… Door een deur heen naar een volgend gebouw denk ik. Echter staat er ook een politieauto. Voor ik het weet zeggen ze dat ik achterin moet gaan zitten. Ik vraag nog wel even wat we precies gaan doen, maar krijg het niet duidelijk. Dus stap met al mijn spullen maar in. Ik wil mijn gordel omdoen, maar die zit niet achterin een politieauto. Straks krijg ik ook nog een boete voor het niet dragen van mijn gordel. Haha. Uiteindelijk brengen ze mij naar een ander gebouw verderop in mijn buurt. Daar mag ik aan een desk gaan zitten en geef ik mijn paspoort. Na 30 minuten blijkt dat ik allerlei documenten moet overhandigen en die heb ik natuurlijk niet. Dus moet een foto maken van een papier en voor de documenten gaan zorgen. Onverrichte zaken weer weg, maar wel een ervaring rijker. Achterin een politiewagen in China, CHECK!

Helaas crasht de VPN op mijn laptop door een update van de App zelf. Het lukt mij niet om dit te herstellen en ook de normaal zo behulpzame helpdesk lukt het niet.

17 november.
Gelukkig is na deze week de Track and Field sport Meeting afgelopen. Is wel saai om alleen maar Engels te geven of eerder, dat ik maar 6 lessen deze week heb.
Aan het einde van de dag helpt Adela mij met het kopen van een vliegticket. Echter lukt het niet helemaal zoals we willen, maar uiteindelijk heb ik een vlucht vanaf Shenzhen naar Melbourne op 23 januari en land ik ’s ochtends op de 24ste januari. Mijn reis kan gaan beginnen.
’s Avonds met Angie gegeten en daarna wat gewandeld door de buurt. Komen daar in een omgetoverde oude autogarage 3 pooltafels tegen, dus wagen we een balletje. Dit was wel het laatste wat ik had verwacht in mijn buurt. Tafels zijn ook niet geweldig en hebben meer het formaat van een kleine snookertafel dan een pooltafel, maar dat kan de pret niet drukken.
Daarna nog een park in gegaan. Daarna stonden ook allerlei toestellen waar je een workout op kan doen. Zo ook een brug met ongelijke leggers met stalen buizen. Angie probeert een draai om een buis te maken en denkt dat ze het wel langzaam kan doen. Dit is echter niet het geval. Ik zie het gebeuren, maar kan niets meer doen. Boem! Met haar neus tegen de andere buis. Gelukkig alleen wat bloed uit het sneetje op haar neus en verder niks gebroken. Wel even naar een apotheek voor een icepack.

18 november.
Ondanks dat ik niet heel vroeg op bed lag gisteravond, gaat de wekker wel om 6 uur. Tijd om weer een weekend te werken. Gelukkig in de bus nog een uurtje kunnen slapen. Dit weekend mag ik met Claudio samen een groep doen, met 2 Chinezen. We hebben de pubergroep. Dit is een M1. Claudio heeft tot nu toe alleen maar M0 gedaan, maar dat gaat goed komen zo samen. Wat mij al opvalt is dat er een goede energie is binnen de groep kinderen. Ook doordat wij die neerzetten met onze enthousiasme. Met z’n vieren maken we er een leuke dag van. May (van Meten zelf) vraagt of Claudio en ik niet gek worden van elkaar, omdat we nu 7 dagen met elkaar werken. We leggen uit dat we wel voor dezelfde organisatie werken, maar niet op dezelfde school, maar dat het anders ook geen probleem zou zijn.
Doordat er 7 kampen zijn mogen we weer in het 5 sterrenhotel slapen. Ik had hier een beetje op gerekend, want had mijn sportspullen meegenomen. Dus in het hotel aangekomen direct naar de gym. Daar wat krachtoefeningen gedaan. Voor morgenochtend staat de hardloopsessie op de rol.

19 november.
Om 6.50 gaat de wekker, want om 7 uur zouden we hardlopen.
Dag 2 van het kamp is begonnen. Na de hardloopsessie douchen en ontbijten.
Op het kamp aangekomen zitten de kids al te wachten. Die hebben op de campus geslapen. Dat doen de teenagers altijd, omdat ze dan makkelijker te begeleiden zijn dan in een hotel.
Vandaag staat het koken op het programma. Dat is iets veranderd. Nu zijn het hotdogs, hamwraps en wafels. Alleen de wafels lukken niet echt. Echter vinden de kinderen het eten niet echt heel lekker. Ze hebben liever warm eten, dan wraps of koude hotdogs en wafels.
Dag vliegt weer voorbij en voor ik het weet zit ik weer terug in de bus.

20 november.
Vandaag eindelijk weer een sportles. Het is wel een stukje kouder dan de vorige weken, al mag ik nog steeds niet klagen qua temperatuur. Ik heb nog een T-shirt met korte mouwen. Echter ben ik wel de enige op de gehele school (zo’n 1500 Chinezen) en in mijn buurt. Ik word dan ook gek aangekeken. Het is echter nog gewoon 20 graden. Alleen staat er een windje. Met een bodywarmer kan je dit goed opvangen.
M’n sportlessen lopen voor geen meter. Ook over mijn Engelse les ben ik niet heel tevreden. Bij de sportlessen geef ik nog steeds voetbal. Echter kunnen ze nog steeds niet eens normaal een bal aannemen of passen. Bij Engels is mijn les te moelijk. Ik heb gekozen voor Jobs en waar ze werken. Echter de banen ansich kunnen ze al niet eens normaal uitspreken, laat staan dat ze moeten bedenken waar ze werken. Ik besluit om beide lessen morgen nog een keer te geven, misschien ligt het aan de klas.

’s Avonds met Elena weer afgesproken. Het gaat wel beter met haar enkel, maar besluiten uiteindelijk om samen te eten en haar enkel een beetje masseren. Dan doen we vrijdag wel een poging om te gaan hardlopen. Wel geef ik aan dat ze rekening moet houden dat ze de marathon niet kan lopen als ze op het lopen van vrijdag een reactie krijgt of dat ik zie dat ze niet goed kan lopen. Liever een eerlijk en realistisch beeld, dan een verwachtingen scheppen. Ze geeft aan dat ik dan in haar plaats mag lopen. Leuk aanbod, maar dan wel maximaal de halve marathon. Ik ga geen hele lopen als ik te weinig hiervoor getraind heb. Dan wil ik een normale voorbereiding en ook een tijdslimiet zetten ipv hem alleen uit te lopen. Echter eerst vrijdag maar afwachten.

21 november.
De Engelse les loopt iets beter, maar nog niet heel veel. Ik verander wat woorden die het misschien makkelijker maakt om alles te begrijpen.
De sportles loopt weer niet dus beslis om iets anders te gaan doen. Als ik dit tegen mijn grote vriend vertel, geeft aan dat ik misschien ook basketbal kan geven. Hij geeft aan dat de kinderen dat leuker vinden. Tja... If you can’t beat them, join them! Ik vraag wat tips aan Claudio, als oud-basketbalcoach heeft hij genoeg ideeen. ’s Middags de basketballes gegeven. Dit loopt. 2 oefeningen en daarna de kinderen vrij laten spelen. Sommigen gaan basketballen, anderen spelen zelf op het gras of iets anders. Dit is normaal bij Chineze sportlessen, dus laat ik het er bij.

’s Avonds weer met de helpdesk voor mijn VPN aan de lijn. Echter door een haperende internetverbinding valt de connectie af en toe weg en is het voor de technische helpdesk lastig om het in orde te krijgen. Ze proberen van alles, maar na 3 uur werkt het nog steeds niet. Op een andere dag maar weer verder.

22 november.
Mijn eerste Engelse les is weer geen succes, dus ik besluit mijn les drastisch aan te passen. In plaats van ze te leren waar ze naar toe moeten als boer of tandarts, laat ik ze hun droombaan tekenen op het bord. Dit is een succes! Mooi, nog een beetje finetunen en ik kan weer 2 weken vooruit.

’s Middags hebben we Chineze les. Leuk, maar niet heel boeiend. Het grootste deel wist ik al.
We hebben geleerd hoe we de letters uit het alfabet moeten zeggen.

Daarna onze gebruikelijke borrel, om vervolgens met een kleiner gezelschap spareribs te gaan eten in een barretje in een andere buurt. Aangezien ik hier toch al meer varkensvlees eet, omdat ik op school niet altijd weet welk vlees het is, neem ik het er ook maar van. Ze zijn goed! Daarna besluiten we nog even naar de naastgelegen kroeg te gaan. Daar kunnen we darten en tafelvoetballen. Ik ben beter in tafelvoetballen dan ik denk. Als keeper verdediging sta ik goed en verlies geen enkel potje, pas op het einde van de avond (nacht) verlies ik er eentje als ik 1-1 speel. Om 1 uur besluiten we maar op te stappen en naar huis te gaan. Lijkt ons ook wel zo verstandig op een doordeweekse dag. Hup de taxi in en karren met die Toyota!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 9226

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: