Halloween - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Halloween - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Halloween

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

06 November 2017 | China, Shenzhen

30 oktober.
Vandaag mijn eerste les Engels. Ik heb er zin in, maar het is ook wel spannend. Ben vooral benieuwd naar hun niveau en of mijn les aansluit bij wat ze nodig hebben. Dit vooral omdat ik geen boek heb waar ik uit kan werken, maar gewoon zelf iets moet bedenken.

Mijn collega die mij geholpen heeft met het aanschaffen van oordopjes, geeft mij bij binnenkomst direct mijn pakketje. Die was zaterdag al binnengekomen. Ze maar direct even uitgeprobeerd en de grootte van de oordopjes verwisseld. Ze zitten lekker en de kwaliteit van het geluid is top! Ik kan er weer tegenaan!

Het 3e uur is het zover. Ik zoek mijn klaslokaal. De klassen hebben hun eigen lokaal en de docenten lopen de hele dag heen en weer. Goed voor de conditie aangezien er 3 gebouwen zijn waar de kinderen les hebben en het voor mij nog niet helemaal duidelijk is welke klas waar zit.
Na wat zoeken weet ik mijn lokaal te vinden. Voor de 6e groepers, moet ik in het linkergebouw zijn en dan de bovenste 2 verdiepingen waarbij groep 6 klas 4 t/m 6 op de bovenste zit en de andere drie een verdieping lager.

De kinderen zijn blij mij te zien en worden rumoerig als ze doorhebben dat ik ze les ga geven.
Ik begin met het rustige deel van de intro van het Zwanenmeer. Dit om de klas ook wat rustig te krijgen. En ja, het werkt. Na 25 seconden zitten ze allemaal rustig te luisteren op hun stoel. Wanneer ik de muziek uitzet, heb ik hun aandacht en begroet ik ze. Zij groeten vrolijk terug. Even m’n gebaar (2 armen over elkaar) afgesproken als ze stil moeten zijn. Dit doen ze vaker, want ze snappen het meteen.
Aan de hand van de lichaamsdelen die ik laat zien en ze laat uitspreken, hebben ze al snel door dat het om Hoofd, schouders, knie en teen gaat. Sommigen zingen het zelfs al. Ik werk toch netjes mijn presentatie af en vervolgens start ik het liedje. Doe het zelf een keer voor en daarna met de gehele klas lekker in beweging komen. Het liedje gaat steeds sneller en dat vinden ze leuk. Na het liedje een keer gedaan te hebben, mag er van iedere duorij 1 iemand naar voren komen. Dus staan er 4 kinderen voor de klas. We doen het liedje nog een keer en ze zingen lekker mee.
Daarna vervolg van de overige lichaamsdelen om het toch een beetje meer af te maken.
Ook hier laat ik ze zelf dingen doen door het op te laten schrijven en een aanwijsspel waarbij ik aanwijs en zij moeten zeggen wat het is. Als afsluiting weer een liedje. Nu natuurlijk met goodbye!
De docent kwam naar mij toe en zei het een leuke les te vinden. Helaas geen tijd voor feedback. Ik moet les direct door naar mijn sportles.

Had nog geen spullen klaar staan, dus dat is wat haasten. Aangezien het een nieuwe cyclus is ook wat andere opdrachten, met 1 herhaling in het begin. De sportdocent is er in het begin bij en daarna is hij weg. Kennelijk gebruikelijk voor de Chinese sportdocent. Echter had ik hem vandaag wel kunnen gebruiken. Bij Groep 8 vind ik het niet erg, maar groep 6 is een stuk onrustiger en hun Engels is ook slecht. Dit maakt het dus lastig om echt te kunnen corrigeren. Daarnaast zijn de oefeningen naar mijn mening ook te lastig voor ze. Als na 3/4 les de docent weer terug is, heeft het ook geen zin meer om er nog iets aan te doen. De meeste kinderen zijn nog wel met een voetbal bezig, dus ik laat ze maar. Anderen zijn moe en staan aan de kant, wordt hier gewoon geaccepteerd en daar ga ik geen verandering in proberen aan te brengen. Wel ga ik mijn les aanpassen voor na de lunch. Ik weet dat dit niet gaat werken. Lesgeven is soms trial & error!

Na de lunch komt de sportdocent naar mij toe en geeft aan dat het te veel voor ze was. Ze hebben nog nooit voetbal gespeeld, afgezien van die ene keer met mij of wat ze zelf doen. Hier was ik zelf ook al achtergekomen :-). Ik pak wat oefeningen van de vorige keer er weer bij en pas ze een klein beetje aan. Bij deze klas gaat het beter, ook al is de klas drukker en luisteren ze minder. Dit mede omdat de docent 1 jongen uit de klas na 10 minuten meeneemt en ik hem pas weer terugzie als ik al 10 minuten in het kantoor ben. Communicatie??? Nope, nog nooit van gehoord. Misschien moet ik de grap van de breedbekkikker maar een keer aan ze vertellen.

Na school toch de buurt nog maar wat meer verkennen. Daarnaast op zoek naar iets voor Halloween. We hebben woensdag (1 november, dus te laat) een Halloween activiteit op een basisschool vanuit Haida. Toch leuk om iets te hebben wat er bij past. Helaas niet kunnen vinden.

Thuis even met Zus gebeld. Maakt het toch een stuk gezelliger hier, dan alleen ze zitten.
Ik heb ook verteld dat het GEEN ZIN heeft om iets naar mijn HUISADRES te sturen. Ik heb gewoon geen brievenbus. Beste is het om naar school te sturen. Echter heb ik daar de Engelse versie nog niet van.

Qua eten had ik nog noodles over van gisteren. Echter te weinig. Dus maar een komkommer, romaatjes, paprika & ei salade gemaakt. M’n eerste keer iets zelf klaarmaken in m’n appartement. Echt meer dan dit zal het niet gaan worden gok ik.
Ben alleen vergeten iets van boter te kopen om mijn ei in te bakken, dus dat moet ik nog halen.

31 oktober.
Vandaag weer 3 lessen op het programma staan. Ik begin weer met een Engelse les en daarna nog 2 sportlessen.

Lita zit bij de Engelse les, dit is normaal haar klas. De kinderen vinden het weer leuk en het verloopt goed. Na de les geeft ze de feedback dat het waarschijnlijk te makkelijk voor de kinderen is. Fijn om te horen, dan kan ik hier iets mee doen. Het is belangrijk ze iets meer te laten spreken. Laat ze voor de klas komen en dan over hun lichaamsdelen praten.
Ik moet trouwens wel wennen aan het Smartscreen wat ze hebben hangen. Elke keer als ik iets wil aanwijzen en ik per ongeluk het scherm aanraak, dan komt het volgende stukje van mijn presentatie.

Nu direct weer door naar mijn sportles. Deze had ik vandaag al voor mijn Engelse les uitgezet.
Er komt alleen geen klas opdagen. In kantoor blijkt dat de sportdocent (dezelfde als gisteren) zijn klas heeft geruild, omdat hij ook kinderen moest inschrijven voor de atletiekwedstrijd. Ik ruim de ballen maar weer op en laat de rest staan. Vanmiddag tenslotte weer een les en ga ik hetzelfde doen. Nu maar hopen dat de kinderen eraf blijven. Als ik ga lunchen is alles netjes opgeruimd en ligt het in het materiaalhok. Ach, zo heb in na de siesta weer iets te doen.

De les loopt lekker ook al heb ik niet zoveel aan de collega. De kinderen zijn lekker bezig en ze snappen de 2 oefeningen. Af en toe ze weer even beetje motiveren. Wel merk ik dat ik groep 7 of 8 leuker vind, dan groep 6. Zijn toch iets minder geconcentreerd en kost allemaal meer tijd.

De dinsdagwerkdag eindigt zoals gebruikelijk met therapie. Weer begonnen met een lachsessie en daarna de Beeldentuin gedaan. Hierbij moeten er kinderen een van tevoren gekozen emotie uitbeelden en de koopman moet een beeld uitkiezen. Omdat het niet te doen is in 2 groepen, mijn Chinees is nog niet voldoende (haha,) doe ik de oefening in een grote groep met 2 koopmannen tegelijk. De eerste ronde is lastig, maar ze laten steeds meer zien. Bij boos steken ze zelfs hun middelvinger op, al hebben ze geen idee wat het betekent. Ze zeggen hier ook heel vrolijk F*#k you. Zijn voor hen gewoon 2 Engelse woorden die ze ergens hebben gehoord.
Tijd vliegt als je lol hebt met de kids, niet iedereen is aan de beurt geweest als koopman, maar de bedoeling is duidelijk. Nu donderdag maar afwachten met de meiden.

‘s avonds maar verder gegaan met Suits. Gelukkig pas halverwege seizoen 6, dus heb nog anderhalf seizoen te gaan.

1 november.
Vandaag zit ik al weer 2 maanden in China, al voelt het al veel langer, Dat zal waarschijnlijk komen doordat ik het eerste deel van mijn verblijf ‘niets’ gedaan heb.
Aangezien ik vandaag alleen Engelse les hoef te geven, trek ik casual kleding aan, m’n sportkloffie kan dus in de kast blijven.
Als ik op school kom, haal ik eerst bij de kantinedame 2 eieren en een pakje melk. Daarna haal ik mij van het bord voor de lunch. Dat ga ik vandaag niet redden. Ik moet na mijn les snel weg en heb geen tijd om uitgebreid te lunchen. Ik scoor wel wat onderweg en heb ook nog komkommer en paprika meegenomen. Wanneer mij opmaak voor de ochtendgymnastiek (ik doe zelf nooit mee), gaat het vandaag anders. Dit keer joggen ze allemaal over de sintelbaan rondom het gras. Het is runningday en ze vragen of ik ook mee wil doen. Ehhh, nee. Ik geef geen uitleg, maar op mijn nette schoenen is hardlopen geen goed idee en daarnaast vindt mijn linkerknie het op deze schoenen ook niet zo fijn. Had ik nu mijn sportkloffie maar aangetrokken.
Als ik navraag doe, blijkt het te zijn, omdat het te koud was om de gewone oefeningen te doen. Oke! Maar als 19 graden al te koud is in de ochtend, het wordt overigens gewoon weer 27 graden vandaag. Ik vind de temperatuur aangenaam en loop nog steeds rond in een t-shirtje of blouse met korte mouwen. ‘s ochtends douchen is wel koud, maar dat komt omdat ik via mijn balkon naar mijn badkamer moet en het niet zo’n harde straal is.

Het 3e uur probeer ik mijn nieuwe versie van mijn Engelse les uit. Powerpoint iets aangepast, ook de kleur van de tekst heb ik wat aangepast. Was mooi Oranje (Hup Holland Hup), maar zag gisteren dat het niet echt goed te lezen is wanneer er licht op schijnt. Nu maar blauw gemaakt.
Lita komt de klas inlopen en geeft aan dat ze niet bij de les aanwezig zal zijn omdat ze vele andere dingen moet doen. Geen probleem lijkt mij. Daarnaast schat ze denk ik ook in dat het bij deze klas goed kan. Les verloopt ook goed en zonder problemen.
De les erop is de groep iets drukker. Sommigen letten op en anderen niet. Ze zijn ook was afwachtender en weinig durven maar voor de klas te komen om iets te zeggen. Zelfs met het geven van bloemenstickers (doen de kinderen nog net geen moord voor) komen ze nog niet naar voren toe. Omdat ik redelijk snel door mijn les heenvlieg, geen idee waarom, besluit ik nog Galgje te spelen. Het woord is Shoulders, de kinderen weten het ook dat dit het woord is, ze weten het alleen niet te spellen. Uiteindelijk raden ze de laatste letter ‘L’ net voordat ze af zijn.

Direct na de les op pad voor het Halloweenfeest. Ik scoor onderweg nog wat Baopao, die zijn gewoon lekker hier! Als ik bij de school aankom is het 1 uur. Ik lunch daar eerst en help vervolgens met het opbouwen van wat activiteiten. Ook hebben ze voor halloweenkostuums gezorgd. Ik heb een cape en masker van Captain America en scoor een sabel. Is waarschijnlijk wel voor kinderen gemaakt, maar dat kan de pret niet drukken. Ik sta bij Ringwerpen. En ze hebben 4 flessenwater met daar overheen een heksenmuts. Daar moeten ze de ringen overheen gooien. Als we beginnen krijg ik te horen dat we 30 minuten per groep per activiteit hebben en dat we 5 activiteiten hebben. Dat gaat een lange zit worden en geef aan dat waarschijnlijk 15 minuten de max is voor de kinderen. Gelukkig hebben ze dit zelf ook door en wordt er eerder gewisseld dan gepland. We krijgen nog een groep en daarna wordt het wat rommeliger. De kinderen gaan gewoon ergens naar toe wat ze leuk vinden om te doen. Sommigen zijn bij het gezichtsverven, anderen bij de ballonrace of het gezichtsmasker maken of bij het mummificeren met wc-papier. Als alles wel gedaan is, geeft Angie ons een korte danscursus op Thriller (MJ) en dansen we met de leerlingen en docenten deze dans. Daarna snel opruimen en met z’n allen wat gaan drinken. Aangezien we in deze omgeving eerder zijn geweest, weten we waar we kunnen gaan zitten. Het is weer gezellig. Als we willen eten zijn de meningen verdeeld. De een wil naar de Seizerria, de ander wil Chinees eten. Zoals gebruikelijk lopen we rond en kijken we waar we wat kunnen eten. Uiteindelijk kiezen er 2 voor om naar huis te gaan, degenen die niet naar de Seizerria wilden hebben uiteindelijk bij de PizzaHut gegeten en ik haal met een paar anderen eten bij de Walmart en eten dit buiten op een bankje gezellig op. Bij de Walmart eindelijk ook mijn yoghurt gevonden. Direct maar 8 bakjes meegenomen, ben zo aardig om er nog 2 in het schap te laten staan.

Als ik naar huis toe ga, blijkt Angie inmiddels ook bij mij in de buurt te wonen. Ik wist wel dat ze naar mijn oude school was gegaan, maar niet dat ze al was verhuisd. Ze woont op zo’n 10 minuten afstand. Dan kan ik als we er allebei zin in hebben een keer samen met haar eten ipv in mijn eentje.

Thuis aangekomen met Rozemarijn gebeld. Weer lekker bij kunnen kletsen en mijn ervaringen gewoon even kunnen vertellen. Daarna is het tijd om naar bed te gaan.

2 november.
Vanmorgen rustig aan gedaan thuis en nog even een was opgehangen. Als ik vervolgens naar school toe loop, besef ik dat ik mijn haar niet heb gedaan. Gelukkig wel gewassen, dus het staat niet alle kanten op en kan ik het redelijk goed in model krijgen. Het eerste uur direct lesgeven. Leuke klas en ze doen goed mee. Tijd vliegt voorbij. Ook was bloemstickers uitgedeeld. Mag er zelfs nog meer uitdelen is de feedback.

Mijn powerpoint nog een beetje aangepast voor de volgende les, zitten een paar woorden (bite & wear) in die te moeilijk zijn voor deze kinderen. Die was ik vergeten te veranderen. Tijdens de lunch komt Adela naar mij toe. Ze is een van de 5 die een proeflessen moet maken als docent psychologie. Ze had gisteren de contest gehad. Of ik ideeen heb en haar wil helpen. Natuurlijk heb ik wel wat ideeen, dus geen probleem. We spreken af dit na het therapie-uur te doen.

Als ik thuis ben, krijg ik een berichtje van Adela dat het therapie-uur niet doorgaat, omdat ze iets buiten de school moet doen. Dus ook geen afspraak voor haar lessen. Morgen heb ik ook geen tijd, ik heb met Elena afgesproken om te gaan hardlopen na schooltijd. Dat is iets beter dan badmintonnen, iets minder draaiende bewegingen met mijn knie. Uiteindelijk vraagt ze of ik wat ideeen / dingen wil toesturen

Mijn 2e les van vandaag gaat ook goed. Krijg wel de tips om nog meer te oefenen in duo’s of kleine groepen. Dan hebben ze nog meer spreektijd. Ook het aanpassen van bepaalde woorden is handig om te doen. Ze kennen niet alle woorden. Ook ‘put’ en ‘wave’ kennen ze niet en zelfs ‘with, people en things’ zijn nieuwe woorden voor ze. Ze zeggen regelmatig ‘They are my Eyes’ ipv ‘These are my Eyes.’ Dus dan zijn people en things wel handige woorden om te kennen.

Na de lunch m’n sportles van vandaag. Deze loopt goed. De kinderen voeren uit wat ze moeten doen en als ze het niet doen, heb ik besloten om het gewoon te laten. Dat doen alle Chineze docenten ook, dus waarom zou ik dan er strak bovenop zitten.

’s Avonds een paar afleveringen Suits gekeken. Moet toch ergens seizoen 7 gaan vinden. Ik begin al aardig aan het einde van seizoen 6 te komen.

3 november.
Vanmorgen m’n laatste 2 lessen van deze week. Allebei zijn het sportlessen, dus dat kan ik dan lekker buiten doen. Heerlijk in de zon en begin nu echt een bouwvakkersshirt te krijgen. En nee, dat heeft niets met een bouwvakkersdecollete te maken.

Voor de eerste les is het onduidelijk voor mijn grote ‘vriend’ dat ik zijn klas les moet geven. Als we samen teruglopen naar kantoor en op het rooster kijken, dan heeft hij het door. Zoals gewoonlijk geef ik les en zit hij aan de kant. Doordat ik deze les nu de gehele week al geef, loopt het soepeler en kan ik makkelijker bijsturen.
De 2e les is met een andere docent. Hij helpt mee tijdens de les en geeft ook tips aan de kinderen. Dit maakt dat het allemaal iets makkelijker gaat, al bepaal ik nog wel steeds wat er gebeurt.

Na de lunch twijfel of ik nog naar school toe ga en dan thuis schoon te maken. Aangezien ik het weekend moet werken, heb ik daar geen tijd voor. Ik besluit wel te gaan, omdat het tegen mijn principes is om niet te gaan. Ik kijk bij 2 sportlessen bij de docent die het beste Engels spreekt. Het blijft vooral oefeningen doen voor de ochtendgymnastiek en een stukje hardlopen. Daarna is er nog tijd over voor de kinderen om zelf wat te doen. Beetje spelen op het gras of wat rennen op het veld. Ook vertelt hij mij dat er een doos eieren voor mij staat. Iedere maand krijgen ze een cadeautje van school en deze maand waren het eieren. Er zitten er zo’n 40 in, dus ik kan de komende weken genoeg eieren eten.

Na schooltijd op de fiets richting de bus. Ik heb een bus opgezocht die dicht bij Bao’an Park stopt waar ik met Elena heb afgesproken. Ik ben op tijd dus zit lekker met een lekker muziekje te wachten. Als Elena er ook is, gaan we lopen. Bao’an Park is een glooiend parcours, met flinke verschillen in hoogte. We lopen in totaal 3 rondjes van ongeveer 3km. Na gelopen te hebben, merk ik dat ik nog energie over heb. Ik heb dus niet te veel gedaan. Wel merk ik dat mijn linkerknie nog een beetje protesteert van de val van vorige week zaterdag. Met een gemiddeld tempo van 6,53 per kilometer is dit een mooie start. Elena heeft wat last van haar linkervoet. Blijkt achteraf dat ze haar schoenen niet strak heeft aangetrokken. Hierdoor lijkt een band van haar voet een beetje verrekt. Ze geeft aan dat het niet heel ernstig is. We spreken af om maandag weer te gaan lopen. Het is een fijn park om hard te lopen.

Na de bus gepakt te hebben loop ik terug naar huis. Als ik voorbij een sportwinkel kom, ga ik even naar binnen om een paar nieuwe schoenen te passen. Helaas gaat het tot 44,5 qua sportschoenen en ik heb toch net een (half) maatje groter. Dat wordt dus online bestellen. Gelukkig is dat hier geen probleem. Ik kan altijd een collega vragen om te helpen. ;-)
Aangezien ik pas laat terugben, maak ik maar een salade van allerlei dingen die ik in de koelkast heb liggen. Goede herstelmaaltijd. Daarna naar bed. Morgen gaat de wekker weer vroeg voor het kamp.

4 november.
Poeh, dat is toch weer vroeg als de wekker om 6.00uur gaat.
Douchen, ontbijt in mijn tas en onderweg naar de bus. Ik ben zoals gewoonlijk op tijd. Sinds dit weekend is het ook de afspraak dat iedereen op tijd moet zijn bij de bus. Ben je te laat? Jammer dan. Dan moet je er zelf voor zorgen dat je bij het kamp komt. Dit gegeven blijkt wel te helpen. Iedereen is op tijd. Voordeel is dat je dan ook op tijd kan beginnen met het kamp zelf en nog wat dingen kan voorbereiden.

Ik heb Kamp M0. Deze spreken dus amper Engels. Het is een leuk groep volwassenen en ook mijn collega’s zijn gezellig. Ikzelf hoef niet veel te doen. Ik hoef geen lessen te geven, maar vooral ondersteunen binnen spellen en soms een beetje bij een les wanneer het gaat om uitspraak. Toch gaat de dag redelijk snel. We zijn met een activiteit iets te vroeg klaar voordat we richting het avond eten mogen, dus stel ik stoelendans voor. Het energieniveau is laag, dus iets actiefs kan altijd helpen. Eerst wat twijfel bij mijn collega’s, dus verzinnen we een back-up activiteit voor als ze het niets vinden. Wel iets aangepast zodat iedereen mee kan blijven doen. We halen geen stoelen weg, maar de winnende partij mag een kaart trekken wat wordt toegevoegd aan hun puntentotaal. Ze zijn heel fanatiek, dus activiteit geslaagd.

Sinds vorig weekend zijn er binnen het kamp wat nieuwe regels. Zoals ik al eerder vertel, hoor ik uiteraard bij Team Fire! Helaas doet over het geheel Team Fire het niet iets minder dan Team Ice, bij de lunch worden we dus ‘in elkaar geslagen’ met opblaasbare hamers & knotsen. Ze mochten van mij nog wel even doorgaan. Was een lekkere massage. Dit om de studenten te motiveren om nog meer hun best te doen.

In het hotel deel ik een kamer met spraakwaterval Ross. Gelukkig gaat hij weer iets drinken in de lobby. Ik bel even met Rozemarijn, Sieme is 1 geworden vandaag. Gefeliciteerd en geniet van je cadeautjes! Leuke video heb je gestuurd!

5 november.
Ik heb niet echt lekker geslapen vannacht. Een paar keer wakker geworden. Was ook in mijn slaap druk met het op tijd wakker worden en mij niet willen verslapen. Dat helpt natuurlijk niet met rustig slapen. Na een goede douche op naar het ontbijt.
Het is druk en zelfs geen tafel om aan te zitten. Beetje boos kijken naar een paar Chinezen helpt, haha. Nee, ze waren gewoon klaar met eten. Tafeltje vrij. Ze hebben zowaar iets van kaas. Dat heb ik al een tijd niet meer gegeten. Als je dan spreekt over iets wat ik mis, KAAS. Al kon ik dit in mijn oude buurt gewoon kopen. Binnenkort mijzelf maar eens trakteren op een goed stuk Hollandse kaas.

Ook dag 2 is leuk en gaat snel voorbij. Vandaag staat Shopping Talent op het programma. Ze moeten eerst kleren kopen en daarna met deze kleren een modeshow lopen en vertellen wat degene aanheeft. Erg leuk om te zien en ja omdat er weinig heren kleding is, was er zelfs een man in een Jurk. Chinezen hebben iets minder schaamte dan onze westerse medemens.

Gelukkig mag ik met de bus mee van studenten. Dit scheelt mij weer een half uur extra reizen en stap ik naast de supermarkt uit zodat ik even wat boodschappen kan doen.
In de bus zit ik naast Winnie, een Chinese die dit weekend gekeken heeft of ze Teaching Assistant wil worden of niet. Ze twijfelt omdat ze een beetje schuw is. Haar Engels is overigens erg goed, dus daar zal het niet aan liggen. Haar vriendje werkt ook bij Meten als Local Teacher, dus zo is ze bij Meten terecht gekomen. We praten over van alles, haar studie die ze gaat volgen in Hong Kong en over wat ik allemaal eet. Ik vertel dat het moeilijk is om yoghurt te vinden zonder suiker. Ze begint hard te lachen en kan zich hier goed in vinden. Waar ze vooral om moet lachen is dat ik haar vertel dat yoghurt niet om te drinken is. Hier krijg je namelijk bij je yoghurt met suiker, gewoon een rietje. Het is eigenlijk gewoon Yogi drink.

Als de bus stopt zeggen we gedag. Ik even de supermarkt in en daarna op naar huis, eten en slapen.



Hier het adres van mijn school:

Shangwu Primary School,
NO. 234 Shangwu Road,
Shiyan Town,
Baoan District,
Shenzhen City,
Guangdong Province,
China

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 9231

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: