Een eigen adres... - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Een eigen adres... - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Een eigen adres...

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

16 Oktober 2017 | China, Shenzhen

11 oktober

Vandaag al weer woensdag. Ik hoef geen lessen te geven, maar zorg wel dat ik om 8 uur op school ben. Vandaag wordt de koelkast bezorgt en de wasmachine, dus weer de sleutel ingeleverd.
Vandaag als extraatje bij het ontbijt hebben ze eieren. Ik krijg er 3 en een pakje melk. Weer de groene variant, dus vraag of ik een andere kan krijgen. Ik zie een rode staan, maar die krijg ik niet. Waarom is onduidelijk, maar oke. Adela zit er ook en ik geef haar de USB-stick met Game of Thrones seizoen 5 & 6. Dit hadden we gisteren afgesproken. Zo kan ze met de Engelse ondertiteling aan haar Engels werken. Iets wat ze graag wil. Zij heeft een pakje rode melk en ze zegt dat daar gewone melk in zit. Ze biedt aan (dwingt) om te ruilen, dus accepteer ik het rode pakje melk. De dame van de keuken komt aanlopen en Adela vertaal. Ze houdt vrijdag een pakje rode melk voor mij achter. Top!

Ik ben van plan om vandaag de ochtendgymnastiek op de film te zetten. Helaas komen er op het moment dat het begin 5 druppels regen naar beneden en wordt het gecanceld. Ja, het gaat regenen zeggen ze. Ik zeg van niet. Mr Matt blijkt gelijk te hebben. Piet Pellenboer is er niets bij, haha.

Ik kijk wat bij lessen van andere sportdocenten. Dit is meer rek en strek en hardlopen/rondjes rennen. Ik heb ze nog niks met een bal zien doen of iets anders, lunch en ga vervolgens op pad.

Ik heb ‘s middags een bijeenkomst van de organisatie, waar alle docenten naar toe moeten komen. Omdat het op het laatste moment geregeld is, mag iedereen een taxi nemen naar de bijeenkomst. Je mag dan maximaal 50RMB declareren. Ik weet dat mijn taxiritje meer gaat kosten, dus besluit met het OV te gaan. Daarnaast moet ik ook nog langs het kantoor van Haida zelf voor een lening qua huur en borg voor het appartement en mijn paspoort inleveren voor mijn werkvergunning. Dit zou ik eerst na de bijeenkomst doen, maar gezien de tijd vraag ik of ik voor de bijeenkomst kan komen. Dit is geen probleem. Mooi, dan is dat ook geregeld.

De bijeenkomst is een aanfluiting. Het gaat er meer om dat je een handtekening van aanwezigheid op het papiertje zet, dan dat het echt inhoud heeft. De enige vraag is of we ideeen hebben wat we met Halloween kunnen doen. Dus er worden wat voorstellen gedaan. Na 45 minuten zijn we klaar en kunnen we gaan. De bijeenkomst zou van 14.30 tot 17.00uur zijn. Dan maar met z’n allen wat drinken. Is uiteindelijk veel gezelliger dan zo’n bijeenkomst.
We kopen wat te drinken bij een kiosk, die is nog goedkoop ook. Daarna ergens naar toe gelopen waar we met z’n allen kunnen zitten. We praten wat over loonstrookjes en dat iedereen minder krijgt dan wat er van tevoren was gezegd. Dit is bij iedereen het geval, zo ook bij mij. Ik krijg 4800 ipv de beloofde 6000. Gelukkig heb ik bewijs en dat is iets wat je in China echt nodig heb. Als ik dit stuur, krijg ik wel ineens 6000. Mooi! Ik krijg waar ik op gerekend had en wat ik aankomende maand ook wel nodig heb. We besluiten met z’n allen ergens te gaan eten. Zoals gewoonlijk is het wat besluiteloos. Angie weet een Seizerria te zitten, echter is dat wel een stuk lopen. Een paar weten hun eigen fiets te regelen en ik hack de rest van de ‘bananen’. Met z’n negenen door de straten van Shenzhen. Dat hebben de Chinezen geweten. Op advies van Elena, neemt ongeveer de helft spaghetti met pesto. (stond bassilicum op het plaatje). Tja, pesto = noten = allergie. Toch maar gewoon opgegeten en morgen maar zien wat het resultaat is. Na het eten nemen we afscheid. Ik haal bij de supermarkt weer wat yoghurt. Ik weet dat ze mijn yoghurt hier hebben en in mijn buurt hebben ze die niet. Dat wordt dus iedere woensdag of een andere dag 7 yoghurt kopen voor het ontbijt. Voor nu koop ik er 2.
Op naar de Metro en naar huis.

Bij de bus heb ik nog steeds geen idee hoe laat deze rijdt en ook tot hoe laat. Er staan wel meerdere tijden en ik ga er vanuit dat de eerste wat er staat de doordeweekse dagen zijn. Na 15 minuten komt inderdaad mijn bus aanrijden. Het valt mij op dat de bus ‘s avonds duurder is dan overdag.

Thuis aangekomen mijn spullen voor de volgende dag klaargelegd en wil mijn tanden poetsen. Geen water uit de kraan! Gelukkig heb ik ook water uit flesjes, dus dat is niet zo’n heel groot probleem. Nu maar hopen dat ik morgenochtend kan douchen.

12 oktober.

‘s Ochtends blijkt het water er weer op te staan. Lekker een douche genomen. Op naar school. Ook al heb ik geen lessen vandaag, ik word wel gewoon verwacht. Dat is ook anders in Nederland. Heb je geen lessen staan die dag, dan hoef je ook niet te komen. Verder mag ik niet klagen. Ik krijg mijn volledige salaris voor 6uur lesgeven. Ik hoop dat het volgende week wel anders is. Anders wordt het wel een saai jaar of ik moet een boek gaan schrijven.

Ik vraag aan een van mijn collega’s of ere en ICBC bank in de buurt is. Hij zegt 20 meter, maar blijkt iets verder te zijn als hij het op de kaart laat zien. Een andere collega zegt dat hij de elektrische auto voor mij haalt. Ik moet bij de poort wachten. Oke! Hij komt vervolgens met een elektrische scooter aanzetten en zegt dat ik zelf mag gaan rijden. Ehhh, waarom ook niet. Ding gaat gewoon 45km/u en je kan overal tussendoor. Er zijn geen regels voor scooters hier. Ik ben snel bij de bank en ging eigenlijk alleen om m’n saldo te checken. Rijdt heerlijk zo’n scooter, misschien zelf ook maar een aanschaffen? Nee, dat is denk ik toch iets te prijzig.

Op school geprobeerd wat Chinees te leren via Youtube, het kan ook via Youku, dat is de Chinese versie van Youtube. Verder gekeken bij lessen van een anderen.
Het 7e uur gaf Adela een les aan kinderen die verlegen zijn en het moeilijk vinden om hun emoties te uiten. Vanaf volgende week ga ik met deze kinderen de zaal in. Vandaag keken ze Inside Out en werd het om de zoveel tijd stil gezet om ze te vragen wat er gebeurde en wat ze nodig heeft. Zeesterren, hebben jullie nog leuke films of video’s die ik hier zou kunnen gebruiken? Ik denk dat ik hier ook maar een gevoelenstraining ga opstarten, of misschien wel een Hand in Hand. Moet ik alleen Storm even invliegen, haha!

Na het 7e uur is er altijd de mogelijkheid om iets te doen voor docenten. Adela vraagt of ik het leuk vind om gitaar te spelen. Er wordt gitaarles gegeven door de directeur, die blijkt vroeger muziek & sportdocent te zijn geweest. Ze leren een beetje de basis, maar ook direct wat akkoorden. Zelf pingel ik ook weer wat op een gitaar en het begint toch weer te kriebelen. Denk dat ik hier maar weer een gitaar ga aanschaffen. Leuk om mijn buren (die ik niet heb) mee te pesten in het appartement of gewoon op het balkon, dan kan iedereen meegenieten.

Bij de supermarkt schoonmaakspullen gehaald en daarna in het restaurant van dinsdag noodles. Ik bestel mijn eten door te wijzen welke ik wil hebben. De tekst vertaalt. Daarna vraag ik om Da Bao, of ik het mee mag nemen. Ze snapt het direct, dus mijn Chinese lessen hebben al wat voeten in aarde.
Thuis hebben ze inderdaad de wasmachine aangesloten. Ik vind hem alleen wat raar op het balkon staan en kijk of het niet anders kan. Wasmaschines staan hier altijd op het balkon. Door de afvoerslang aan de andere kant van de wasmachine eruit te laten komen, kan ik hem beter neerzetten. Zo houd ik meer ruimte over en staat hij niet in de weg. Weer verder GoT gekeken en Carice van Houten zorgt ervoor dat Jon Snow weer tot leven komt. Ik zou willen dat ik ook die krachten zou hebben. Wie zou jij weer tot leven willen wekken? Ook een bezem door de woonkamer gehaald en het gat in de vloer (m’n wc) gepoetst. Die ziet en nu uit alsof deze nieuw is, ehmm, dat is deze ook.
Ik heb contact met de huiseigenaar en vraag hem wat over het internet en de gordijnen. De gordijnen zijn er, maar er is nog geen gordijnrails. Dat is lastig ophangen. Het internet gaat hij nog achteraan. Verder nodigt hij mij uit om bij zijn familie te komen eten. Dat kan ik natuurlijk niet weigeren. Een datum hebben we nog niet geprikt, maar ik gok dat dit niet zo lang zal duren.
Het water blijkt er weer af te zijn. Gelukkig had ik net een paar flessen gevuld met water om de wc mee door te spoelen. Het is echt een gat in de grond en om door te spoelen moet je gewoon water er in gooien. En ja, als je er genoeg ingooit is alles weg!
Ook nieuwe oordoppen gepakt, blijkt toch echt dat de oude versleten waren. Ik hoor nu niet eens mijn airco meer, Top! Wordt een rustig nachtje. Hopen dat ik mijn wekker hoor morgenochtend, maar ik ben de laatste dagen toch voor mijn wekker wakker.

13 oktober.

Ha vrijdag de 13e, daar doen ze vast niet aan hier.
Ik ben bijtijds wakker, dus mijn baard maar eens getrimd. Als ik mij aan de lange haren begin te ergeren, dan moet er iets gebeuren.
Voordat ik wegga, nog even een was in de wasmachine gedaan. Ik moet alleen niet vergeten hangers te kopen op de terugweg. Dan droogt alles een stuk sneller en kan ik het daarna zo in mijn kast hangen. Strijken? Dat doe ik wel weer als ik in Nederland ben.

De dame in de keuken heeft inderdaad een rood pakje melk voor mij achter gehouden en ik krijg weer een ei. Een is wel genoeg. Daarna de ochtendgymnastiek bijgewoond en zelf ook maar wat bewegingen gemaakt. Ik heb het 3e & 4e uur les, dus in kantoor maar weer wat Chinees geleerd en mijn blog via mijn telefoon online gezet. Dat lukt niet via de pc van school om een vage reden.
Na het eerste lesuur komt een van de docenten naar mij toe dat ik het vierde uur geen les hoef te geven. Reden is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk moeten ze iets regelen in deze klas. Ik mag in kantoor blijven en hoef niet eens mee. Tja, dan blijft er nog maar 1 les over. Dat schiet niet echt op. Dit moet volgende week echt anders, dus mijn rooster maar gevraagd voor volgende week.
Mijn les ging goed. Elke keer wat aanpassen zorgt er voor dat het steeds beter gaat. Dat maakt het ook steeds leuker om les te geven en de kinderen lijken het ook meer te begrijpen. Het is leuk dat ik kan oefenen bij groep 6. Volgende week heb ik dan groep 7 en de week erop met groep 8. Daarvan verwacht ik toch dat ze wat meer Engels kunnen spreken dan groep 6 & 7.
Omdat mijn les niet doorging, heb ik geholpen bij een andere les. Hier moesten kinderen op de grond zitten en dan met gestrekte benen zo ver mogelijk een schuifje verplaatsen. Zo kunnen ze zien hoe lening ze zijn/ hoe goed ze kunnen stretchen. Dit is dan weer voor de overheid die dit graag wil weten. Zoiets zouden ze ook in Nederland moeten invoeren (haha) Krijgen we allemaal Epkes en Sannes.

Vanmiddag was er een bijeenkomst voor leerlingen van de Communistische Partij van China. Ik ben gaan kijken, maar kreeg ook direct een stropdas om. Verder zongen de kinderen uit volle borst het (volks)lied mee. Mooi om te zien hoe ze dit deden.

Tijdens het 7e uur was er voor de jongens van groep 7 de mogelijkheid om zich op te geven voor het basketbalteam. Ze moesten dribbelen en daarna een lay-up maken. Er zaten een paar goeden bij en die worden uiteraard geselecteerd. In totaal een groep van 15 jongens, de overige 30 hebben het niet gehaald. Ik ben benieuwd hoe dit team gaat spelen. Ze hebben nog wel wat training nodig voordat ze een wedstrijdje kunnen winnen.

Aan het einde van de dag (17.00) weer het gebruikelijke uurtje voor docenten. Het lijkt mij leuk om te gaan tafeltennissen en een van mijn collega’s regelt een batje voor mij. Er is een andere man in de ruimte. Na een half uur houd ik het voor gezien, als er nog een andere man binnenkomt om te spelen. Hier is geen eer aan te behalen. Ik heb letterlijk alle hoeken van de tafel en de zaal gezien. De man ook, maar dan om mijn ballen die over de tafel vlogen op te rapen. Ik besluit maar te gaan badmintonnen. Ik denk dat ik daar meer kans heb om goed te spelen.
Het badmintonnen is leuk. Ik krijg direct een racket aangereikt en moet het veld in. 2,5 half uur later en een paar keer rusten besluit ik maar naar huis te gaan. Verder zijn er een hoop collega’s die ik kan hebben. Ik gok 3 van de 16 niet. Wat mij vooral opvalt is dat de gymdocenten die er zijn, niet zo goed kunnen badmintonnen. Valt mij toch een beetje tegen.

14 oktober
Vandaag is het schoonmaakdag. Helemaal geen zin in, maar het zal toch moeten gebeuren. Ik besluit te vegen (stofzuiger hebben ze hier niet) en een keer te dweilen. Daarna boodschappen doen (ontbijt regelen en direct ook maar mijn lunch). Daarna gaat het echt beginnen. Op m’n knieen de badkamer gepoetst. Al het overtollige voegsel wegkrabben en de muren ook gepoetst. Man, wat is het vies. Daarna het balkon schoongemaakt en de ramen van de balkondeuren en de keuken deuren. Dan nog maar een keer geveegd & gedweild en m’n slaapkamer en keuken gepoetst. Gelukkig heb ik nog niet veel meubels en overige spullen staan. Wat er niet is, hoef ik ook niet schoon te maken. Als na 5 uur alles schoon is, haal ik het plastic maar van de bank. Dat zat er nog steeds omheen, maar nu bijna al het bouwstof is verdwenen kan het er wel af.

Op de docenten groepsapp gaat het plan rond om vanavond toch maar naar een feestje te gaan. Om nu het gehele weekend alleen in mijn appartement te zitten is ook niet wat, dus ik haak maar aan. Ik zie wel hoe ik thuiskom vannacht. Het zal waarschijnlijk iets van een Didi (Uber) worden. Met de 2 Nederlanders afgesproken om nog de 2e helft van Liverpool – Man United te gaan kijken. Leuke pot, maar het is al snel duidelijk dat de bal er vandaag echt niet in zal gaan. Mourinho die de bus parkeert en Liverpool niet bij machtte om de chauffeur om te kopen. Halverwege de 2e helft schuift Nad (Marokkaanse Brit) ook aan Daarna gaan we naar een andere plek dan de vorige keer. Het is nog vroeg, (21.30) dus we kunnen gewoon een plekje zoeken. De dames zijn onderweg, dus we bestellen alvast een drankje, Corona, voor ons 4en. Is toch iets beter dan gewoon bier. De dames komen binnen en die hebben zin in Tequilla. Met z’n allen een rondje gedaan. Tijdens het dansen komen er ook een paar Chinezen heren bij dansen. Een van hen wil met Katie op de foto en ik bied aan om hem te maken. Als dank geeft hij 2 Corona’s en daarna blijft hij ze aan de gehele groep uitdelen. Nee zeggen heeft geen zin en als je je handen leeg hebt, dan krigj je direct weer een nieuwe. Na een heerlijk avondje dansen gaan we om een uur of 4.30 weg. Ik regel een Didi-taxi en besteed mijn laatste Chinese geld aan het ritje naar huis. Maandag is payday, dus dat ga ik wel overleven.

15 oktober.
Gefeliciteerd Zus. 41 alweer… Helaas is het kaartje niet gelukt. De PC werkte niet mee en het lukte niet op mijn telefoon. Dus maar een gesproken berichtje. Je kado komt nog. Ook deze was niet beschikbaar. Vandaag verder niet zoveel gedaan. Bellen met Stacey gaat hem niet worden. Dat wordt waarschijnlijk pas over 2 weken. De rest van de dag op de bank gelegen en GoT gekeken. Poeh, ben nu al klaar met Seizoen 6. Alleen Seizoen 7 nog maar te gaan. Wordt tijd dat ze internet komen installeren in mijn appartement. Heb straks alleen nog een film en suits op mijn laptop staan.

Voor iedereen die het leuk vindt ik heb inmiddels een adres.
Ik heb mijn brievenbus nog niet gevonden, maar dat gaat vast goedkomen.

C Block 19C2,
Tongjian Building
Yuanjing Village
Shiyan Town,
Baoan District
Shenzhen
China.

Kost even wat moeite om het op te schrijven, maar dan heb je ook wat.

  • 18 Oktober 2017 - 16:14

    Judith:

    hi Matthijs, lekker bezig zo! we zullen met je meedenken vanuit de zeester haha, maar moet het dan in het engels of in het Nederlands..... en zonder Storm kom je vast ook een heel eind!

  • 22 Oktober 2017 - 21:01

    Barbara:

    Misschien moeten we een online GT of HiH ontwikkelen? ;-) We kunnen wel een keer met video bellen met je meedoen. De vraag is wat je daar voor over hebt haha...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 9226

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: