Einde van de vakantie, beginnen met werk! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Einde van de vakantie, beginnen met werk! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Einde van de vakantie, beginnen met werk!

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

11 Oktober 2017 | China, Shenzhen

Om te beginnen, als er ergens een spelfout in zit, dan kan het komen door het Engelse woordenboek op de PC van school. Die voegt soms woorden samen of maakt er een Engels woord van. Annoying!

4 oktober

Vandaag is het Maanfeestdag. Bas en Michel hadden gisteren bij aankomst in het hotel problemen met betalingen. Haida zou hun eerste week in het hotel betalen volgens het contract wat we hebben getekend, maar toen ze (na een week ) zaterdag met Peter naar een appartement zijn gaan kijken (wat ze niet willen) is hier niets over gezegd dat ze zelf voor de kosten vanaf zondag moesten opdraaien. Nu zijn ze naar de school van Michel gegaan om daar te bivakkeren totdat de baas van het appartement wat ze willen huren terug is van vakantie. Of ze even 1250rmb willen aftikken per persoon voor 4 nachten. Op dat moment ben ik blij dat ik in een appartement van Haida.

Hierdoor gaat het badmintonnen niet door. Ze lagen pas laat te slapen, tegen drieen en moesten vanmorgen allerlei dingen regelen. Dus een dagje voor mijzelf. Lang aan mijn (vorige) blog gezeten en nog even naar een park geweest. Was verder erg stil op straat en niet veel te doen.
‘s avonds wel met Claudio, Michel en Bas gegeten in de wijk van Claudio. Gezellig met z’n allen gebarbecued op straat. Als het begint te regenen, trekken ze snel een uitvouwbare partytent uit de kast en we zitten gewoon weer droog.
Ook afgesproken om morgen te gaan badmintonnen bij de school van Michel. Dat is een stuk makkelijker.

5 oktober.
Na het opstaan direct gaan badmintonen. Dus weer op de ‘ banaan’ naar de metro en een half uur verder weer uit de metro gestapt. Claudio staat al te wachten en samen lopen we naar de school van Michel. Hek staat open en geen bewaker bij het hek, dus we lopen maar gewoon door. Bas komt net de sportzaal uit, dus dat is makkelijk gevonden.
We spelen eerst een poule zodat iedereen 1 game tegen elkaar heeft gespeeld. Daarna nr 1-4 en 2-3 om 2 gewonnen games. Winnaars staan in de finale.
Claudio kan beter gaan basketballen, al gaat het wel beter met wat tips die hij krijgt, waaronder de greep van het racket en zijn andere been voor zetten. Michel wordt uiteindelijk 3e en ik snap waarom hij van een achtjarige heeft verloren. Bas kan leuk weerstand bieden, maar uiteindelijk win ik het toernooitje makkelijk. Douchen in het kamertje van Bas en Michel om weer fris voor de dag te komen. T-shirt was doorweekt. Ik moet ook niet sporten midden op de dag. Ook al is het in een sportzaal waar het 27 graden is.
Daarna met z’n vieren geluncht. Lekker gebakken rijst (gewoon een sort van nasi) en nog iets anders erbij. Lekker.

Daarna richting huis. Eerst nog even boodschappen gedaan en op zoek naar een postkantoor. Ook hier zijn ze niet te vinden. Ik word uiteindelijk naar de McDonalds gestuurd en daar moet er een naast zitten. Ik heb niet eens de McDonalds gezien. Thuis vervolgens niets meer gedaan. Anderhalf uur badminnen is toch best pittig.
Game of Thrones ook weer verder gekeken.

‘s avonds heeft Claudio zijn gesprek en hij mag ook naar de training morgen. Deze begint om 13.00uur dus mag gewoon uitslapen.
6 oktober.
Vanmorgen niet veel gedaan. Wat gelezen en een was gedaan, schoon beddengoed is na een paar dagen wel lekker. Daarna op naar de training. Ik heb met Claudio afgesproken om bij de eindhalte te wachten en samen naar het kantoor te lopen van Meten voor de training.
Ik heb mijn lunch bij mij, maar niet echt honger. Toch maar wel iets gegeten om niet met een lege maag daar te zitten.
Bij de training zijn er nog 2 mensen. Ross uit Ierland en Selcuk uit Cyprus. Ross denkt dat hij leuk is, maar dat is hij niet. Praat veel en snel. Daarnaast ook onduidelijk vanwege zijn accent. Maakt grapjes waar ik niet om kan lachen. May geeft de training. Ze legt alle spellen uit en we moeten een les voorbereiden. Ik snap eigenlijk niet echt waarom, omdat het hele programma eigenlijk voorgekauwd is. Binnen de les die je moet geven is er wel wat ruimte voor eigen invulling blijkt. Dat is fijn.
Er zijn 3 verschillende klassen. M0, M1 & M2. Het kamp is over het algemeen voor volwassenen, maar ze draaien nu ook een pilot met een pubergroep.
Binnen M0 (word master) spreken ze eigenlijk geen Engels. Bij M1 (The Big Ben) kunnen ze wat Engels en een klein gesprekje voeren. Bij M2 (King’s Speech) leren ze uiteindelijk een pitch te geven.
Als we om 18.00uur weer naar buiten lopen denken Claudio en ik hetzelfde over Ross. We zouden hem nog liever van het dakgooien, dan Peter (Haida) en dat zegt heel wat.
Besluiten samen wat te gaan eten, maar kunnen niet echt een geschikte tent vinden waar we kunnen kiezen van plaatjes en wat ook nog betaalbaar is. We zitten beiden krap bij kas qua Chinees geld en willen eigenlijk niet onze Euro’s aanbreken. Een heel gedoe namelijk om straks voor je Chinese geld weer Euro’s te krijgen.

Omdat we niks kunnen vinden, gaan we uiteindelijk maar allebei richting huis en wat bij de supermarkt halen. Doordat het al later is, is het avondeten vaak al afgeprijsd.

Bijtijds naar bed, want ik heb gezegd dat ik morgen al zou werken op het kamp. Moet om 8.00uur bij de opstapplek zijn, dus weer vroeg op.
Het gaat nu dus echt beginnen. Wel even mijn tas klaargemaakt voor morgen, zodat ik daar niet veel tijd aan kwijt ben zo ‘s ochtends vroeg.

7 oktober.
Om 7.00uur gaat de wekker. Dat is vroeg voor in het weekend, maar voor een goed doel.
Douchen en ontbijten en hup op de fiets naar de Metro.
Ik kom op tijd aan en moet nog even wachten. Ross zit al in de bus. Ik besluit buiten op een paaltje te gaan zitten. Het is buiten namelijk koeler dan in de bus. Als om 8 uur de bus vertrekt zijn er een paar docenten. Op naar het volgende opstappunt. Als we daar vertrekken zit de bus vol en op naar het kamp. Ik heb geen idee waar het is, maar het is een uur rijden. Ik zet een muziekje op en val redelijk snel in slaap. Als ik wakker word, rijden we net langs het gebied waar ik ga wonen. Als het nu in de buurt is, kan ik er ook zelf voor zorgen dat ik er kom. Helaas gaat deze vlieger niet op het is nog een heel eind. Uiteindelijk komen we uit aan de rand van Dongguan.

Binnen in de campus m’n weg zoeken. Gelukkig weet ik in welk ik zit, Kamp 4, level M1. Het is wel spannend, want ik heb geen idee hoe ik het ga vinden en hoe goed hun Engels daadwerkelijk is. Mijn team bestaat uit Novia, zij is een Chinese docente die goed Engels spreekt, Vivi, een Chinese assistente. Ze spreekt ook Engels, maar niet heel goed en Alise. Zij komt uit Amerika.
De buitenlandse docenten staan bij de ingang van de campus en ontvangen de studenten.

Studenten hebben allemaal een Engelse naam, Zo was er een Phoebe, ouders vonden Friends vast heel leuk en ook een Owen, denk dat ze fan waren van Micheal Owen.
We begonnen met het maken van een teamnaam en een Yell. Ze kwamen zelf met Rocket, de Yell was lastiger. Uiteindelijk met mijn hulp, Go, Go, Go. Fly to the moon! De anderen hadden Pink Bears. Zij hadden het roze armbandje. Mijn team het gele armbandje.
Ik zal jullie het gehele programma besparen in wat we precies wanneer gedaan hebben. De les die ik moest geven ging over Healthy Food, maar in het algemeen meer over manier van koken, soorten vlees, groenten en specerijen. Verdere activiteiten waren Twister (zet je rechtervoet op een rood vakje met specerij). Boodschappen doen (ik mocht marktkoopman spelen) en koken. We aten hotdogs (bah!) en salade met yoghurt dressing. Als was het meer yoghurtsoep met fruit en tomaat/komkommer. Verder nog wat andere spelletjes gedaan. Aan het einde van de dag, na het diner, had ik de taakt om in de ‘aula’ te gaan zitten en te praten met de studenten Engels wilden praten. Anders speelden Weerwolf, Mahjong (maar dan om Engelse woorden te maken, eigenlijk dus scrabble) of konden een film kijken.
Daarna was het op naar het hotel met de bus. Een mooi 4 sterrenhotel De kamer moest je delen met iemand anders. Ik had geluk, ik mocht met mijn grote vriend (NOT) op een kamer. Gelukkig had hij met een meisje afgesproken, dus had ik toch nog even rust.

8 oktober.
De wekker ging om 7.45, een uur later zou de bus vertrekken naar de campus. Dus douchen en ontbijten. Ook ging de wake-upcall af, dit was een mix tussen een brandalarm en de gewone telefoon. Hier hadden we niet om gevraagd, maar de Chinezen doen alles om te voorkomen dat je te laat bent. Na 3x heb ik de hoorn er maar naast gelegd.
Ontbijt was goed. Een mix tussen een westers ontbijt en een Chinees ontbijt. Als je wilde kon je de muesli dus door je noodles mixen. Ik heb het bij fruit en melk (yoghurt hebben ze niet) met Al-brann gehouden en 2 gebakken eieren.

Op de campus dag 2 begonnen. Hier was weer een les, nu van Alise over de Simple past tense en verder hebben we een escape room gedaan en de scrabble Mahjong. Als laatste kregen ze een les hoe te studeren. Alise en ik moesten kaartjes schrijven naar onze eigen studenten. Verder kregen ze allemaal een certificaat en werden er 5 studenten uitgekozen die wij speciaal vonden.

Daarna rond 18.00uur op naar huis met de bus. Gelukkig stopte de bus vlak bij mijn huis, dus even snel wat boodschappen doen en op de ‘banaan’ richting huis.
Daarna eten en even met Stacey en Marlou gebeld. Ik wist dat Marlou haar verjaardag vierde en dat waarschijnlijk de gehele familie er zou zijn. Dat was gelukkig zo en dus even kort met ze kunnen spreken. Leuk om iedereen even te zien en Rozemarijn, dank voor de foto die je hebt gestuurd. Erg leuk! Daarna slapen. Het was een lang en pittig weekend en morgen om 06.00uur op. Ik word om 8.00uur op school verwacht en weet niet precies hoe lang ik er over doe en wanneer de bus gaat. Wel van tevoren mijn tas ingepakt, dat scheelt mij weer tijd morgenochtend.

9 oktober.
Poeh, dat is vroeg zeg als je het niet gewend bent. Ik hoop dat ik vandaag in het appartement van de directeur kan, dan hoef ik niet meer zo vroeg op te staan. Douchen en ontbijten. Krijg bijna mijn yoghurt niet weg zo vroeg in de ochtend.
Op de banaan naar de metro en 3 haltes verder ben ik bij de bushalte. Nu maar hopen dat de bus gaat en ook nog een beetje op tijd. Er staan een hoop Chinese tekens op het bord bij busnummer 866, maar ik begrijp er helemaal niks van. Gelukkig komt de bus om 6.55 aanrijden en na een rit en een stukje fietsen ben ik om half acht al op school. Ik ben in ieder geval op tijd. Ik ga even kijken wat ze op het ontbijtmenu hebben staan. Mie, hmmm. moet ik toch nog niet aan denken zo vroeg op de ochtend. Verder krijg ik een pakje melk en 3 bapao’s Dat is dan wel weer lekker. Die neem ik mee voor later op de dag. Helaas is de melk gezoet, maar ik heb wel gezien dat ze nog 2 andere kleuren pakjes hebben staan. Morgen maar weer checken.

Om 8.00uur begint de vlagceremonie. Die is elke maandag om 8 uur en dan MOET je aanwezig zijn. Nu snap ik waarom ze wilden dat ik er zou zijn. Het is een heel gebeuren waarbij alle kinderen naar het sportveld komen, docenten staan ergens anders. Er zijn 4 jongens die als soldaten de vlag komen brengen aan 2 meisjes. Die moeten hem dan ophangen en omhoog hijzen. Dit gaat niet erg makkelijk, omdat er wat vast zit. Vlag wordt gehezen op een muziekje en aan het einde van het muziekje moet de vlag boven zijn (niet eerder!). Daarna komt de Engels docent naar voren en ik moet ook komen opdraven. Ik word voorgesteld aan de gehele school en iedereen zegt Hello Mister Matt. Daarna stel ik mijzelf even voor en vertel ze dat ik uit Holland kom en dat ik ze het gehele jaar les kom geven. Na de vlagceremonie gaan alle kinderen naar de klas. Ik hoef nog niks te doen. Ik heb het 4e uur pas les. Ze geven hier lessen van 40 minuten en tussen iedere les zit 10minuten pauze of soms zelf 15 ( dan doen ze iets van een oogoefening)
In de ochtend zijn er 4 lessen en in de middag 2 of 3, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen.
Les 1 = 8.35 – 9.15
Les 2 = 9.25 – 10.05
Les 3 = 10.20 – 11.00
Les 4 = 11.10 – 11.50
Lunch + siesta 11.50 – 14.30
Les 5 = 14.30 – 15.10
Les 6 = 15.25 – 16.05
Les 7 = 16.15 – 16.55 (alleen voor groep 5 t/m 8)
Daarna kan je nog sporten als je wil.

Ik verzamel met hulp materialen voor mijn lessen van vandaag.
Verder lopen er de gehele dag kinderen mij achterna en roepen Mr. Matt. Hello, how are you. Can you swim? Allerlei zinnen die ze leren, want als ik antwoord geef dan rennen ze vaak weer hard weg.

Om 10.05 ga ik met Lita naar mijn appartement kijken. Deze blijkt van de muziekdocente te zijn en is op 5 minuten loopafstand van school. Dat scheelt een hoop tijd in de ochtend.
Ze zeggen dat het een nieuw appartement is en dat ze vandaag nog meubels gaan kopen en worden geplaatst. Ik ben benieuwd. We worden opgewacht door de moeder van de docente en lopen er naar toe. Een parkeergarage in. Er staan al auto’s maar deze moet nog afgewerkt worden. Ergens in een hoek is de lift. Deze zit nog voor 3/4 in de beschermfolie. Als de dame op het knopje drukt, blijkt dat ik op de 19e verdieping zit. Dat is mooi. Lekker hoog en een kleinere kans op kakkerlakken, al zit ik in mijn huidige appartement op de 18e en daar lopen kleine kakkerlakken rond.
Het appartement is inderdaad nieuw. Er ligt nog bouwmateriaal voor de deur en er is geen licht in de gang. Dus zoeken naar het slot. Na het ijzeren hek is er nog een gewone deur. Hier hetzelfde verhaal. Als de deur open gaat en ik de bocht om ga, zie ik een lege ruimte. Dat is een mooie grote woonkamer met genoeg licht. Schuin achter mij zit een klein hokje van 4m bij 1,5m wat zich moet voordoen als de keuken. Links 2 kamers, waarvan een leeg en 1 met een bed. Recht voor mij is een balkon. Op het balkon zijn er nog 2 deuren. Rechts zit de badkamer met een Frans hurktoilet en hier komt ook de douche (die zit er nog niet) Links is nog een 3e kamer.
We praten even over wat er allemaal nodig is in het appartement.
Of ik wil koken, ehhh, ja, al is het maar om een ei te bakken. Verder komt er een bank en ik geef aan dat ik geen TV hoef, ik begrijp er toch niks van. Deze komt er toch, oke, dan sluit ik mijn laptop er wel op aan en kan ik op groot scherm kijken. Verder wordt de douche in orde gemaakt, krijg ik gordijnen in mijn slaapkamer en komt er een airco in mijn slaapkamer en woonkamer. Daarnaast wordt gevraagd waar ik de kledingkast wil hebben. In mijn slaapkamer? Nee, doe maar in de andere slaapkamer. De slaapkamers zijn niet zo heel groot. Zo’n 2,20m bij 2,20m.
Ik geef aan dat ik graag het appartement wil hebben. Belangrijkste voor mij is het internet. Hier wil ik best wat meer geld aan uitgeven. Sloom internet heb ik helemaal niets aan. Dit kan wel een paar dagen duren voordat het geregeld is. Geen probleem!
Verder is het appartement wel vies van al het bouwstof, dus ik zal een grote schoonmaakbeurt moeten houden de komende dagen.
Er is maar een sleutel dus die kan ik aan het einde van de dag ophalen bij Lita.
Yeah, ik kan gaan verhuizen vanavond.

Terug op school mag ik aan de bak. Ik krijg een assistent mee, dat scheelt een hoop. Dan hoef ik niet alles met handen en voeten te doen. Ik heb een les met voetbalactiviteiten uitgeschreven. Er staan er zeven op, maar ik kom maar tot 3. De taalbarriere is toch lastiger dan dat ik van tevoren had ingeschat. Daarnaast vinden ze het lastig om te voetballen.
Later hoor ik dat veel kinderen dit niet vaak spelen of soms nog nooit gedaan hebben. Verder vonden ze het een goede les, terwijl het voor mijn gevoel echt bagger ging. Voor vanmiddag maar een paar dingen aanpassen. Daarna lunchen en siesta. Eerst wat gezeten en uiteindelijk toch even mijn ogen dicht gedaan op kantoor.
‘s middags de tweede les. Ging nog steeds niet naar mijn wens, maar wel iets beter. De assistent legt het allemaal uit, doet zijn best, maar ik vraag mij af of de kinderen het snappen.
Daarna was er een hardlooptraining omdat er binnenkort een wedstrijd is. Daar bij gekeken en zag er een paar tussen die goed kunnen lopen en een paar die nog veel oefening nodig hebben. Daarna de bus naar het appartement genomen om mijn spullen te pakken. De sleutel kan ik nog niet ophalen omdat ze nog bezig waren met de douche. Dat kan later vanavond. Daniel kwam net thuis toen ik zat te eten, dus even onze ervaringen van vandaag uitgewisseld. Na mijn spullen te hebben gepakt geprobeerd met Didi (Chinese Uber-variant) een taxi te regelen. Dit ging wonderbaarlijk goed en de persoon in kwestie bracht mij in een half uur op de plaats van bestemming. Daar gewacht op de sleutel en op naar boven.

In het appartement stond een bank + tv aan de muur en inderdaad een kast in de kamer. Ook de airco in mijn slaapkamer was aanwezig, echter niet in de woonkamer. De douche werkt ook en er komt water uit de kraan in de keuken en een 1-pits-inductieplaatje. Nog geen koelkast of wasmachine en gordijnen. Dat zal morgen wel komen. Mijn sleutel moet ik morgen weer inleveren bij de bewaker bij het hek van school.

10 oktober.
Vannacht een paar keer wakker geworden door muggen. Zij mij een paar keer geprikt, ik er 2 gedood. Tja, wat is nu de stand? 2-0 voor Matthijs of 4-2 voor de muggen. Wie het weet mag het zeggen. Daarnaast wordt er een metrolijn aangelegd waar ze zo’n 20 uur per dag aan werken. Gelukkig bestaan er oordoppen. Echter heb ik het meeste last van de airco, uitzetten is alleen nog geen optie. Dan zweet ik het bed uit.

Lekker een douche genomen, al wel eerst schoongespoeld. Ook hier zit al het bouwstof nog op de muren. Als ik de badkamer uitkom, staat mijn balkon blank. De afvoer zit verstopt. Daar maar een filmpje van gemaakt, zodat ik het kan laten zien.
Daarna ontbeten en op naar school. Weer hopend op bapao als extraatje. Helaas is het zoete aardappel en melk hebben ze niet. Alleen op maandag, woensdag en vrijdag. De bami laat ik ook voor wat het is.
In de ochtend gaat om 8.10 weer een muziekje en alle kinderen gaan weer naar het veld. Daarna doen ze allerlei oefeningen op muziek. Blijkt achteraf ochtendgymnastiek te zijn. Dit is iedere dag, behalve op de maandag natuurlijk.

Mijn les in de ochtend verloopt niet veel beter dan die van gisteren.
Na de middag geeft de assistent aan dat hij denkt dat ik bij de volgende klas het zelf kan proberen.
Het loopt direct een stuk gestructureerder, maar moet her en der nog wel wat worden bijgeschaafd.
Vrijdag maar weer zelf de lessen geven.

Aan het einde van de dag afgesproken met Adela, de andere Engelse docente. Zij laat mij de buurt een beetje zien en vertelt waar ik wat kan eten en waar de supermarkten zijn. Daarna trakteert ze mij op Mie in een eettentje. Dat scheelt mij weer geld, wat ik niet echt heb op dit moment. Mijn Chinese geld is bijna op en krijg pas maandag mijn salaris. Dus de komende dagen nog even op een houtje bijten. Daarentegen heb ik genoeg euro’s, maar daar wil ik liever niet aankomen.
Ze leert mij een beetje het menu lezen, maar ik denk dat ik nog een paar keer naar die eettent moet om echt te leren lezen. Of gewoon de vertaalapp gebruiken.
Vervolgens op naar de supermarkt voor het ontbijt van morgen en daarna naar het appartement.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 9233

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: