Typhoon or Not Typhoon - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu Typhoon or Not Typhoon - Reisverslag uit Shenzhen, China van Matthijs - WaarBenJij.nu

Typhoon or Not Typhoon

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

22 Oktober 2017 | China, Shenzhen

16 oktober.
Een nieuwe werkdag is weer aangebroken. Gisteren en vandaag was er kans op een Typhoon. Dit was vooral gisteren. Ja, het heeft gewaaid en ook veel geregend. Echter een beetje wind en regen zijn wij Nederlanders natuurlijk wel gewend. Het is even de omgekeerde wereld tov Nederland. Bij jullie is het vandaag warm en zonnig, al is het hier nog wel steeds 23 graden.
Aangezien het een groot deel van de dag regent en ik mijn lessen buiten op het veld geef, worden mijn lessen gecancelled. Ik snap nu waarom ze overal suiker in doen, als je van suiker bent, moet je het suikergehalte natuurlijk wel hoog houden. Het veld is te nat… Ik weet dat ik vroeger gewoon in de (stromende) regen gymles had. Misschien is het omdat de kinderen zich niet omkleden en ze anders de gehele dag in natte kleren rondlopen. Daarnaast is de docent verantwoordelijk voor als er iets gebeurt met een kind.
Ze doen vandaag dus wat testen in het lokaal. Iets met longinhoud testen ofzo.
Om toch nog iets te doen, besluit ik maar een Engelse les bij te wonen. Dit is onverwachts voor de docente, maar ze vindt het geen probleem. Ze geeft ook nog een goede les, ook al is ze zenuwachtig omdat ik ineens achterin de klas zit.

Ik vraag hulp voor het uitprinten van mijn lesplan. Het is fijn om lege formulieren te hebben en daar dan op te kunnen schrijven. Voor de organisatie moet ik deze plannen maken en inleveren aan het einde van het semester of als ze mij komen observeren.

Verder stel ik wat vragen over de “Winter Holiday.” Dit is 4 weken, maar de week ervoor zijn er examens. Hier hoef ik niet bij te zijn, dus ik heb 5 weken vakantie. Dat is toch weer een week extra. Kan ik mooi naar Indonesie met Stacey en kijken wat we er na ook nog gaan doen. Ligt er natuurlijk ook aan wanneer en voor hoe lang zij vakantie kan krijgen.

De huisbaas laat weten dat vandaag het internet geinstalleerd wordt. Top! Nu hopen dat het ook nog een beetje snelheid heeft, ook stuurt hij een foto dat hij de gordijnen heeft opgehangen. Fijn, iets minder licht in mijn slaapkamer als ik wil slapen.
Verder vraagt hij of ik morgenavond kom eten. Goed plan, hij haalt mij om 18.00uur op.
Thuis gekomen maar direct het internet getest. Nog maar een keer The kingsman geprobeerd te downloaden. 4GB in een uur binnenhalen is niks mis mee. Dit keer wel een Engelse versie, maar een die ze in de bioscoop hebben opgenomen, dus af en toe loopt er iemand door mijn scherm heen. Geluid is dan wel weer goed.

17 oktober.
Gisteravond misschien iets te laat gaan slapen. Ik had pas laat gegeten en dan slaap je ook laat. Misschien ook nog een beetje last van het feestje van zaterdag. Hier had ik zondag namelijk helemaal geen last van.
Gelukkig is er een siesta, dus heb ik de mogelijkheid om wat bij te slapen.

Op school gaat de ochtendgymnastiek niet door. Het veld is nog te nat. Ook mijn les wordt direct weer afgezegd. Ik zeg dat het wel kan, maar nee. Ze gaan weer de blaastest doen. Dat gaat nog wat worden in de winter, al is het hier nooit echt winter met een gemiddelde 16 graden.
Gelukkig had ik al gezegd dat ik het 2e uur weer bij een Engelse les zou kijken. Dan heb ik in ieder geval nog iets te doen. Aangezien youtube niet werkt op mijn schoolcomputer is het lastig om Chinees te leren, gelukkig heb ik mijn telefoon nog. Ik hoop dat ik mij straks wat meer duidelijk kan maken in het Chinees, vooral als ik wat eten wil bestellen in een restaurant.

Na de lunch en de siesta terug naar school. Aangezien de zon schijnt, kan ik nu ineens wel mijn lesgeven. Dus hup met m’n spullen het veld op. Les verloopt goed en doe een paar kleine aanpassingen.
Het geven van de therapie gaat deze week ook niet door, omdat Adela moet studeren voor haar contest van aankomende donderdag.

‘s avonds eten met de huisbaas. Waar ik verwachtte dat ik bij hem thuis zou eten, gaan we naar een restaurant. Hij heeft 2 vrienden van hem mee. Een daarvan spreekt Engels. De huisbaas en de andere vriend niet. Het eten is erg lekker. We krijgen flinterdun gesneden vis en dit wordt gekookt in een bouillon. Daarna gaat het in je eigen marinade van knoflook, gember, koriander en ketjap en chilipepers. Dat zullen m’n collega’s wel merken morgen, haha.
Na 45 moet mijn huisbaas er vandoor en blijven z’n twee vrienden nog wel. Hij moet lesgeven aan kinderen. Apart, maar gelukkig blijft degene die Engels spreekt.
Als we uitgegeten zijn, blijkt dat ik niet hoef te betalen, hoeveel moeite ik hiervoor ook doe.
Omdat ik nog naar een supermarkt wil voor mijn ontbijt, lopen ze even mee. Dat is wel wat makkelijker boodschappen doen. Ook in deze grote supermarket hebben ze geen youhurt zonder suiker. Man… wat is dat lastig om te vinden. Ik neem maar iets anders mee, maar kan niet tippen aan de yoghurt die ik zou willen. Denk dat dit een hele Quest op zich gaat worden.

Morgen kan ik een beetje uitslapen, omdat ik niet naar school moet, maar voor mijn werkvergunning op pad moet.

18 oktober.
Als ik ‘s ochtends uit mijn appartement vertrek en bij de bushalte aankom, dan zie ik net mijn bus voor m’n neus wegrijden. Ik had extra tijd ingecalculeerd, dus dat moet goedkomen. Echter na 25 minuten wachten komt pas de volgende bus. Hmmm…. dat wordt dus haasten. Gelukkig gaat de eerste metro best snel, echter moet ik 2 x overstappen. Uiteindelijk 5 minuten voor mijn afspraak van 10.30 kom ik aan op het metrostation waar we hebben afgesproken. Ciel staat al te wachten, dus snel naar het Bureau van ‘Huppelepup.”

Ik moet eerst nog foto’s laten maken, omdat je een speciaal papiertje moet hebben waarop staat dat het een goedgekeurde foto is. Kunnen ze kennelijk niet zien aan de hand van de foto zelf. Daarna een aantal formulieren invullen en wachten op m’n beurt. Gaat uiteindelijk best snel en om 11.10 sta ik weer buiten. Dat ging erg snel allemaal. Het blijkt echter dat ik een aanvraag voor een verblijfsvergunning heb gedaan en dat mijn werkvergunning al rond is. Deze kan volgende week worden opgehaald. Dat hoef ik niet zelf te doen. Fijn, dat scheelt weer een flinke reis. Wel blijkt dat mijn verblijfsvergunning in eerste instantie maar een maand of 3 geldig is en daarna verlengd moet worden. Dat moet dat wel voor mijn vakantie gaan gebeuren, anders kan ik daarna het land niet meer in.

Aangezien het geen zin heeft om terug naar huis te gaan, vanwege een bijeenkomst van de organisatie, besluit ik alvast de juiste richting op te gaan. Ik ga naar mijn vertrouwde Starbucks voor mijn IJsthee, Bingcha in Chinees. Ook moet ik naar de kapper en waag het er uiteindelijk maar op. Ik pak een fiets en ga op pad richting de Metro in de hoop dat ik een kapper tegenkom. Helaas niet, dus dan maar in de buurt van de school waar ik de bijeenkomst heb. Daar wat rondgelopen en uiteindelijk een kapper gevonden. Sorry, dit kan alleen als je van tevoren een afspraak maakt en de kapper is er niet vandaag. Ze geven alleen schoonheidsbehandelingen, vandaag nog maar even niet, lol. Wel zijn ze zo vriendelijk om mij op weg te helpen naar een andere kapper. Iets verder dan dat ze gezegd hadden, maar wel gevonden.
Dan begint eigenlijk de grootste uitdaging. Leg in het Chinees maar eens uit hoe mijn haar geknipt moet worden. Wassen van je haar doen ze hier niet. Wel krijg je gewoon een kappersmantel om en knippen ze met een schaar ed. Als ze uitgeknipt zijn, dan hebben ze een stofzuigerslang (hier wel) om de losse haren van je hoofd af te zuigen. Gelukkig heb ik geen toupetje. Het eind resultaat is verbluffend goed. 40RMB lichter en een hoop haar minder loop ik de zaak weer uit.

Op naar de school. Daar Bjorn even gebeld. Top om je even te spreken.
Daarna de bijeenkomst. De eerste Chineze les. We leerden allerlei woorden waarvan we de meesten al kenden. Daarnaast geen uitleg over de tonen, dat komt pas de volgende keer. Apart, dat is zoiets als een huis kopen bewonen en daarna pas kijken of je een hypotheek kan krijgen. Gelukkig weet ik het wel. Dit geven we ook terug, maar het maakt hen niet uit.
Na 2,5 uur staan we weer buiten en gaan we onze gebruikelijke woensdagmiddag/avond riedel doen. Eerst wat drinken en daarna naar de Seizerria. Dit keer maar geen Pasta Pesto. Als we weggaan, ga ik weer kijken in de supermarkt naar yoghurt. Helaas…

19 oktober.
Vanmorgen gekeken bij een Engelse les. Ze hadden het over buren en de welk werk ze deden, hoeveel kinderen ze hadden en of ze met de kinderen speelden. Leuk en ook best goed Engels voor de kinderen. Ze vroeg om feedback. Ze had het over 1 Children

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Shenzhen

Vanaf 31 augustus zit ik in Shenzhen om te werken op een school.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2018

Een tijdje geleden

23 November 2017

Achterin de politiewagen

13 November 2017

Het lesbezoek

06 November 2017

Halloween

30 Oktober 2017

Wu Tong Mountain
Matthijs

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 9238

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 01 Juli 2018

Shenzhen

Landen bezocht: